این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۹، شماره ۷۶، صفحات ۱۵۲-۱۶۱
عنوان فارسی
نقش توجه انتخابی، انعطافپذیری شناختی و یادگیری خودراهبر در پیشبینی توازن خودهای ممکن در دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش توجه انتخابی، انعطافپذیری شناختی و یادگیری خودراهبر در پیشبینی توازن خودهای ممکن در دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1404-1403 بودند. حجم نمونه در این پژوهش با توجه به حجم جامعه، تعداد 234 نفر از دانشآموزان دختر و پسر (120 دختر و 114 پسر) بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودهای ممکن (زادشیر و همکاران، 1399)، تواناییهای شناختی (نجاتی، 1392)، انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) و مقیاس آمادگی یادگیری خودراهبر فیشر و همکاران (2001) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که توجه انتخابی و ادراک کنترلپذیری و ادراک گزینههای مختلف با خودهای ممکن رابطه مثبت و معناداری دارد. از سویی بین خودمدیریتی، انگیزش و خودکنترلی یادگیری خودراهبر با خودهای ممکن نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، اما بین ادراک توجیه رفتار انعطافپذیری شناختی با خودهای ممکن رابطهای مشاهده نشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که یادگیری خودراهبر، انعطافپذیری شناختی و توجه انتخابی قادرند تغییرات متغیر خودهای ممکن را در دانشآموزان پیشبینی کنند. با توجه به افزایش تکامل و پیچیدگی فرایندهای شناختی مغز انسان، باید مطالعات بیشتری در زمینه فرایندهای شناختی توجه انتخابی و انعطافپذیری شناختی با توازن خودها در دانشآموزان صورت پذیرد. لذا طرحریزی برنامههای مؤثر جهت ارتقا شناختی دانشآموزان برای بهبود خودهای آنها پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انعطاف پذیری شناختی،توجه انتخابی،خودهای ممکن،یادگیری خودراهبر،
عنوان انگلیسی
The Role of Selective Attention, Cognitive Flexibility and Self-Directed Learning in Predicting the Balance of Possible Selves in Students
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was the role of selective attention, cognitive flexibility and self-directed learning in predicting the balance of possible selves in students. The descriptive research method was correlation type. The statistical population of the research was all male and female students of the second year of middle school in Tabriz city in the academic year of 2023-2024. The sample size in this research was 234 male and female students (120 female and 114 male) who were selected by multi-stage cluster random sampling. To collect data, questionnaires of possible selves (Zadshir et al., 2019), cognitive abilities (Najati, 2012), cognitive flexibility (Dennis and Vanderwaal, 2010) and self-directed learning readiness scale of Fisher et al. (2001) were used. . Data analysis was done using Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis simultaneously. The results of the research showed that selective attention and perception of controllability and perception of different options have a positive and significant relationship with possible selves. On the other hand, there is a positive and significant relationship between self-management, motivation and self-control of self-directed learning with possible selves, but no relationship was observed between the perception of cognitive flexibility behavior justification and possible selves. Also, the results of the regression analysis showed that self-directed learning, cognitive flexibility and selective attention are able to predict the changes of the possible selves in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انعطاف پذیری شناختی,توجه انتخابی,خودهای ممکن,یادگیری خودراهبر
نویسندگان مقاله
جعفر بهادری خسروشاهی |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
محمد تاره |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_18940_5f5709f2712b4feca75abbfca05846cf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات