این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پرستار و پزشک در رزم، جلد ۱۲، شماره ۴۳، صفحات ۶-۱۳

عنوان فارسی تدوین برنامه آموزشی دوره دکتری بالینی رشته انفورماتیک پرستاری بر اساس مدل طراحی برنامه درسی کرن
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: انفورماتیک پرستاری تخصصی است که با استفاده بهینه از تکنولوژی، در ارتقای سلامت مؤثر می­باشد. با توجه به گسترش روز افزون این دانش در حوزه پرستاری ، توسعه آموزش عالی پرستاری در کشور ایران نیز ؛ ضروری به نظر می­رسد. مطالعه حاضر با هدف طراحی برنامه آموزشی دوره دکتری بالینی انفورماتیک پرستاری بر اساس مدل برنامه درسی کرن در ایران، انجام گردید.
روش کار: جامعه پژوهش مطالعه ترکیبی حاضر را 20 نفر از متخصصین پرستاری، فناوری اطلاعات سلامت و انفورماتیک پزشکی، تشکیل دادند. در این مطالعه توصیفی از ترکیب روش­های کمی و کیفی استفاده شد. از گام­های مدل برنامه­ریزی درسی کرن که شامل 6 مرحله است، استفاده شد. در راندهای اول و دوم دلفی برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوی کیفی با رویکرد مرسوم یا عرفی و برای راند سوم  از آمار توصیفی استفاده گردید.  
یافته ها: برنامه درسی این رشته تخصصی شامل 3 واحد دروس کمبود یا جبرانی، 34 واحد دروس اختصاصی اجباری انفورماتیک، 17 واحد دروس اختصاصی اجباری دکتری بالینی و 6 واحد پایان­نامه، تنظیم گردید. 85 درصد از صاحب نظران برنامه آموزشی دوره دکتری بالین رشته انفورماتیک پرستاری را ضروری دانسته و لازمه رشد حرفه ای و ارتقاء سلامت عمومی، بیان نمودند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تدوین برنامه آموزشی دوره دکتری بالین رشته انفورماتیک پرستاری، ضرورت و نیاز احساس شده توسط متخصصین می­باشد و می­تواند به عنوان برنامه پیشنهادی جهت تأسیس یک گرایش در دوره دکتری بالین پرستاری به وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی، پیشنهاد گردد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انفورماتیک پرستاری، تحصیلات تکمیلی پرستاری، برنامه درسی

عنوان انگلیسی Developing Doctor of Nursing Practice (DNP) Curriculum in Field of Nursing Informatics
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Nursing informatics is the specialty that optimally uses the technology to promote health. Given the increasing spread of this knowledge in the field of nursing around the world, it seems necessary to develop the higher nursing education in Iran. This study aimed to design a DNP curriculum of nursing informatics in Iran.
Method: Study population of this combined study consisted of 20 nursing, health information technology and medical informatics specialists. A combination of quantitative and qualitative methods was used in this descriptive study. The steps of Kern's lesson planning model, which includes 6 steps, were used. In the first and second rounds of Delphi, the qualitative content analysis method was used for data analysis, and descriptive statistics were used for the third round.
Findings: Curriculum of this specialty field includes 3 credits of remedial courses, 34 credits of compulsory informatics courses, 17 credits of compulsory DNP courses, and 6 credits of dissertation. 85% of experts believe that DNP curriculum of nursing informatics is necessary for professional growth and public health promotion.
Conclusion: Results of the present study demonstrated that developing a DNP curriculum of nursing informatics is a necessity for experts. The aforementioned curriculum could be suggested as the proposed program to the Ministry of Health and Medical Education to establish an area of interest in DNP.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nursing Informatics, Postgraduate Nursing Education, Curriculum

نویسندگان مقاله فریبا حسین زادگان | Fariba Hosseinzadegan
Department of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران

یوسف محمدپور | Yousef Mohammadpour
Patient Safety Research Center, Clinical Research Institute, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، انستیتو تحقیقات بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران

فائضه بنی یعقوبی | Faeze Baniyaghoobi
Instructor, Department of Military Nursing, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکترای پرستاری، مربی، دپارتمان پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.

سوره خاکی | S00re Khaki
Ph.D student of Nursing education, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دانشکده پرستاری و مامایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4354-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات