این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۳۱، شماره ۱۱۸، صفحات ۷۷-۱۰۹
عنوان فارسی
شناسایی مولفههای اقناعی مبتنی بر علومشناختی، دستاوردهای یک مطالعه فراترکیب
چکیده فارسی مقاله
باتوجهبه اهمیت و توسعه روزافزون علومشناختی و تأثیر و کاربرد آن در رشتههای مختلف علمی، بهویژه در حوزه ارتباطات، هدف از این پژوهش، احصا و شناسایی مؤلفههای اقناعی مبتنی علومشناختی با استفاده از روش فراترکیب بوده است. از میان 1425 مقاله بررسی شده، مقالاتی که عنوان آنها ارتباطی با پژوهش نداشت، حذف و بقیه با معیارهای سختگیرانهتری از نظر چکیده و سپس محتوا ارزیابی شدهاند. دراین میان، از آثاری هم که نیازهای محتوایی پژوهش را برآورده نمیساختند، صرفنظر شده است. دادههای استخراج شده از این مراحل، یعنی 111 مقاله، زمینه تحلیلهای کمی و کیفی را فراهم آوردهاند. برایناساس 5 مؤلفه اصلی «توجه، تصمیم، استدلال، احساسات و کنترل» بهعنوان مؤلفههای شناختی اقناع، شناسایی شدهاند. این مؤلفهها دلالت بر اهمیت طراحی پیامهای متقاعدکننده باتوجهبه اصول شناختی دارند. روایی پژوهش، با استناد به منابع علمی و استفاده از دادههای معتبر تأیید شده و با بررسی خبرگانی، با شاخص کاپا 0/695، پایایی نیز مورد تأیید قرار گرفته است. این پژوهش میتواند با تعمیق درک ما از تعامل و ارتباط بین اقناع و فرایندهای شناختی، بنیانی برای توسعه راهبردهای اقناعی دقیقتر و مبتنی بر دادههای علمی، باتوجهبه اهمیت آن در حوزههای مختلف از جمله مهندسی و ساخت پیام مباحث و رقابتهای رسانهای در آینده باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اقناع،مولفههای اقناع،اقناع شناختی،علومشناختی،فراترکیب،
عنوان انگلیسی
Identifying Persuasive Components Based on Cognitive Science; A Meta Synthesis Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Given the increasing importance and development of cognitive science and its impact and application in various disciplines, especially in the field of communication, this study was conducted to identify persuasive components based on cognitive science using the meta synthesis method. Among the 1425 articles, articles whose title was not related to research was eliminated, and the rest of the articles were evaluated by stricter criteria and then the content was evaluated. Works that did not meet the aim of the research were abandoned. Quantitative and qualitative analyzes were based on data extracted from remaining articles (111 articles). The findings showed that the main components of "attention, decision making, reasoning, emotions, and control" are the cognitive components of persuasion. These components indicate the importance of designing persuasive messages according to cognitive principles. The validity of this study has been confirmed by citing scientific sources and the use of valid data, and through experts’ reviewing, with the Kappa rate of 0.695, the reliability has also been confirmed. This study could deepen our understanding of the interaction and relationship between persuasion and cognitive processes and the foundation for the development of persuasive strategies based on scientific data, given its importance in various areas, including engineering and message construction, in the future.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اقناع,مولفههای اقناع,اقناع شناختی,علومشناختی,فراترکیب
نویسندگان مقاله
میلاد شیران |
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
فاطمه عزیزآبادی فراهانی |
دانشیار گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
حسن خجسته باقرزاده |
استاد گروه رادیو، دانشکده تولید، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
عباسعلی قیومی |
دانشیار گروه امور فرهنگی - برنامه ریزی امور، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
محسن عامری شهرابی |
استادیار گروه امور فرهنگی - برنامه ریزی امور، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://cr.iribresearch.ir/article_715469_06668606475339431e059bec5fc62b06.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات