این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۳۱، شماره ۱۱۸، صفحات ۱۱۱-۱۴۵
عنوان فارسی
نقش مصرف محصولات فرهنگی رسانههای آسیای شرقی (انیمه، کیدراما و کیپاپ) در هویت دختران نوجوان ۱۸-۱۲ سال در تهران
چکیده فارسی مقاله
شکلگیری برخی از گونههای هویتی خاص در نوجوانان، مانند طرز پوشش و آرایش سر و صورت که مغایر با آموزشهای رسمی حکومت، والدین، آموزش و پرورش و صداوسیماست، توجه را به حوزه مصرف رسانههای نوجوانان متمرکز میکند این رسانهها که اغلب بخش زیادی از وقت نوجوانان را به خود اختصاص میدهند بهعنوان یک منبع هویتساز، گاه در انطباق با دیگر منابع هویتساز موجود در جامعه نیستند. نوجوان امروزی با استفاده از اینترنت، محتوای موسیقی و سریالهایی را مصرف میکند که متفاوت با ارزشها و آموزشهای رسمی جامعه است. پژوهش حاضر با رویکرد کاربردی و با هدف شناسایی تأثیر مصرف محصولات فرهنگی رسانههای آسیای شرقی (انیمه، کیدراما و کیپاپ) بر هویت نوجوانان براساس روش داده بنیاد انجام شده است. 21 نوجوان دختر 12 تا 18 سال هوادار انیمه، کیدراما و کیپاپ، از طریق روش گلوله برفی، تا رسیدن به اشباع نظری، انتخاب و با آنان مصاحبه شده است. از طریق کدگذاری؛ دو مقوله در شرایط علی، دو مقوله در شرایط زمینهای، سه مقوله در شرایط مداخلهگر، شش مقوله در شرایط راهبردی و شش مقوله در پیامدها بهدست آمده و مقولات حاصل نشان داده است که مصرف این محصولات در ابعاد مختلف هویتی، هویت ملی، هویت اجتماعی، هویت دینی، هویت سیاسی و هویت جنسی مؤثر است. ضمن آنکه بر اساس نتایج، هویتهای ترکیبی جدیدی در مصرفکنندگان این محصولات شکل میگیرد. بهاینترتیب، بخشی از هویتهای جدید کسب شده، در کنار هویتهای قبلی قرار میگیرد و هویت جدیدی حاصل میشود. افزایش سواد رسانهای نوجوانان، والدین و مسئولان در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
(انیمه کی دراما کی پاپ موج هالیو،فرهنگ ترکیبی،فنفیکشن،
عنوان انگلیسی
The Role of Consumption of East Asian Media Cultural Products (Anime, K-Drama And K-Pop) On the Identity of Adolescent Girls Aged 12-18 Years in Tehran.
چکیده انگلیسی مقاله
Special identity of teenagers, such as the way of dressing and makeup, which is contrary to the official training of the government, parents, education and broadcasting, has focused attention on the media consumption of teenagers. This kind of media consumption has taken a lot of opportunities from teenagers and at the same time as a source of identity formation, sometimes it is not compatible with other sources of identity formation in the society. Today, teenagers use the internet, serial content and music different from the values and formal education of the society. The current research was conducted using grounded theory method, with a practical approach, and with the aim of identifying the role of consumption of cultural products of East Asian media (K-pop, K-drama, and Anime) on the identity of teenagers. 21 teenage girls aged 12 to 18 who are fans of K-pop, K-drama and anime were selected and interviewed through the snowball method (until reaching theoretical saturation). The categories obtained through coding are: two causal categories, two contextual categories, three intervening categories, six strategic categories, and six consequences categories. Based on the obtained categories, the consumption of these products is effective on various dimensions of identity: national, social, religious, political, and sexual. The analysis of the results showed that new combined identities are formed for the consumers of these products. Empowering teenagers, parents and officials in media literacy are important.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
(انیمه کی دراما کی پاپ موج هالیو,فرهنگ ترکیبی,فنفیکشن
نویسندگان مقاله
مژگان وفادار |
دانشجوی دکترای جامعه شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
امیر رستگار خالد |
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران،ایران
علی بقایی سرابی |
استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی،ارتباطات و رسانه، ,واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران
نشانی اینترنتی
https://cr.iribresearch.ir/article_715472_7e3840ae3c488971af1da972a78b276c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات