این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۳۱، شماره ۱۱۸، صفحات ۱۴۷-۱۸۱
عنوان فارسی
مطالعه چالشهای اجتماعی ناشی از استفاده افراطگونه از شبکههای اجتماعی مجازی (مورد مطالعه: دانشآموزان متوسطه دوم شهر پلدختر)
چکیده فارسی مقاله
استفاده افراطی از شبکههای اجتماعی مجازی منجر به وابستگی و بروز آسیبهایی در میان برخی از کاربران شده است. از این منظر، پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای اجتماعی استفـاده افراطی از شبـکههای اجتمـاعی مجـازی در بین دانشآموزان متوسطه دوم شهر پلدختر انجامگرفته است. رویکرد پژوهش کیفی و نمونهگیری به دلیل ماهیت اکتشافی بهصورت هدفمند بوده است. حجم نمونه نیز بر اساس معیار اشباع، تعیین و به این ترتیب با 19 نفر مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شده است. سپس دادههای گردآوریشده، بهصورت مضمونی کدگذاری و تحلیل شدهاند و براین اساس، 168 کد باز، 9 مضمون انسجام بخش و 47 مضمون فرعی بهدست آمدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که چالشهای اجتماعی استفاده افراطی از شبکههای اجتماعی مجازی در بین دانشآموزان عبارتاند از: فاصلهگیری از نقشهای اجتماعی؛ کاهش تعاملات خانوادگی-خویشاوندی؛ بیگانگی تحصیلی؛ بحران ازدواج؛ شکاف نسلی-ارزشی؛ انگ رهاشدگی؛ خود پنداره شکاک؛ هویت دوگانه اجتماعی و ظهور رفتارهای پرخطر جنسی. نتایج همچنین حکایت از آن دارند که لازم است با فراهم آوردن بسترهای مناسب برای ایجاد مشارکت خانوادگی و تقویت جایگاه گروههای مرجع (والدین، مدرسه، افراد معتمد خویشاوند)، شرایط بازپیوندسازی نوجوانان فراهم آید تا ضمن استفاده درست از این شبکهها، از وابستگی افراطی آنان هرچه بیشتر کاسته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شبکههایاجتماعی مجازی،رفتارهای پرخطر جنسی،هویت دوگانه اجتماعی،بیگانگی تحصیلی،شکاف نسلی-ارزشی،
عنوان انگلیسی
A Study on Social Challenges Caused by Excessive Use of Virtual Social Networks (Case: Second High School Students of POLDOKHTAR City)
چکیده انگلیسی مقاله
Excessive use of virtual social networks has led to addiction and harms among some users. This article was conducted with the aim of identifying the social challenges of excessive use of virtual social networks among secondary school students in POLDAKHTAR city. This research was carried out with a qualitative approach, and the selection of samples was carried out in a purposeful way and up to the point of saturation, due to its exploratory nature, with the number of 19 people. selected samples were interviewed by a semi-structured questions. The collected data were thematically coded and analyzed. After coding and data analysis, 168 open codes, 9 themes of sector cohesion, and 47 sub-themes were extracted. The findings of the research showed that the social challenges of extreme use of virtual social networks among students are: moving away from social roles; reduction of family-relative interactions; neglecting education; marriage crisis; generation and normative gap; the stigma of abandonment; Skeptical self-concept; Dual social identity and the emergence of high-risk sexual behaviors. The results of the research showed that it is necessary to create suitable platforms for family partnership and strengthen the position of reference groups (parents, school, trusted relatives), to provide the conditions for the reintegration of teenagers in order to reduce their dependence while using these networks properly.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شبکههایاجتماعی مجازی,رفتارهای پرخطر جنسی,هویت دوگانه اجتماعی,بیگانگی تحصیلی,شکاف نسلی-ارزشی
نویسندگان مقاله
ولی بهرامی |
استادیارآموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
ابوذر قاسمینژاد |
استادیار گروه مددکاری اجتماعی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
نشانی اینترنتی
https://cr.iribresearch.ir/article_715475_cf45f2cddf8a3abe3a9e08c2b226d0b5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات