این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۹، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش اختصاصیسازی خاطرات بر حافظه سرگذشتی، تفکر رویدادی آیندهنگر و حلمسأله اجتماعی زنان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری خودایمنی سیستم اعصاب مرکزی است که تظاهرات بالینی متعددی دارد.
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش اختصاصیسازی خاطرات بر حافظۀ سرگذشتی، تفکر رویدادی آیندهنگر و حلمسأله اجتماعی زنان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس انجام شد.
روشکار:
پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل همراه با دوره پیگیری یک ماهه انجام شد. جامعه آماری کلیه زنان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس عضو انجمن ام.اس شهر اراک بودند که 28 نفر به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آموزش اختصاصیسازی خاطرات و کنترل (دو گروه 14 نفر) گمارش شدند. افراد گروه آزمون بصورت گروهی هفتهای یکبار بمدت 80 دقیقه (طی 6 جلسه) تحت آموزش قرار گرفتند. دادهها توسط آزمون
های
حافظه سرگذشتی ویلیامز و برودبنت (1986)، تفکر رویدادی آیندهنگر
هالفورد
(2018) و حلمسأله اجتماعی دزوریلا و همکاران (2002) جمعآوری شده و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر به کمک نرمافزار
SPSS-24
تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها:
بین میانگین نمرات پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری متغیرها تفاوت معنادار وجود دارد (
001/0
p<
). همچنین اثر تعاملی برای حافظه سرگذشتی (68/61 =
F
)، تفکر رویدادی آیندهنگر (89/45 =
F
) و حلمسأله اجتماعی (78/29 =
F
) میباشد (
001/0
p<
).
نتیجهگیری:
باتوجه به اثربخشـی اختصاصیسازی خاطرات بر حافظه سرگذشتی، تفکر رویدادی آیندهنگر و حلمسأله اجتماعی زنان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس، استفاده از این روش درمانی جهت بهبود نارسائیهای شناختی در زنان مبتلا به ام.اس پیشنهاد میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختصاصیسازی خاطرات، حافظه سرگذشتی، تفکر رویدادی آیندهنگر، حلمسأله اجتماعی، مالتیپل اسکلروزیس
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Memory Specificity Training on Autobiographical Memory, Episodic Future Thinking and Social Problem Solving in Women with Multiple Sclerosis
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Multiple sclerosis is an autoimmune disease of the central nervous system that has several clinical manifestations. this research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of memory specificity training
on autobiographical memory, episodic future thinking
and social problems solving of women with multiple sclerosis.
Methods:
It was conducted as a semi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group and a one-month follow-up period. the statistical population was all women with multiple sclerosis who were members of the arak MS association, 28 of whom were selected by purposive sampling and randomly assigned to the memory specificity training
group and the control group (two groups of 14 people). the test group was trained in a group once a week for 80 minutes (during 6 sessions). data were collected using the autobiographical memory tests of Williams and Broadbent (1986), episodic future thinking
of Halford (2018), and social problems solving of D'zurilla et al (2002) and analyzed using the repeated measures analysis of variance test using spss-24 software.
Results:
There is a significant difference between the average scores of the pre-test, post-test and follow-up variables (p<0.001). There is also an interaction effect for autobiographical memory (F=61.68), episodic future thinking (F=45.89) and social problem solving (F=29.78) (p<0.001).
Conclusion:
Considering the effectiveness of memory specificity training
on autobiographical memory, episodic future thinking and social problems solving of women with multiple sclerosis, it is recommended to use this treatment method to improve cognitive deficits in women with MS.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Memory Specificity Training, Autobiographical Memory, Episodic Future Thinking, Social Problem Solving, Multiple Sclerosis
نویسندگان مقاله
شادی مقدم | Shadi Moghadam
Nain Branch, Islamic Azad University, Nain, Iran
واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران
حسن خوش اخلاق | Hassan Khoshakhlagh
Nain Branch, Islamic Azad University, Nain, Iran
واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران
حسن رضایی جمالویی | Hassan Rezaei Jamaloui
Najaf Abad Branch, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran
واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5955-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات