این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۴، شماره ۲۴۰، صفحات ۱۱۶-۱۲۸
عنوان فارسی
طراحی و ارزیابی برنامه آموزش مادام العمر و پژوهش تقاضا محور در پایان نامههای دانشجویی بر اساس مدل ADDIE
چکیده فارسی مقاله
سابقه
و هدف:
اهمیت پایان
نامه
های آموزشی و سهم بسزای آن در پاسخ
گویی به نیازهای جامعه بر کسی پوشیده نیست. بخش قابل
توجهی
از پژوهش در قالب پایان
نامه
های دانشجویی انجام می
شود. برای نگارش پایاننامه هم اهداف آموزشی و هم اهداف پژوهشی در نظر گرفته شده است. در واقع پایاننامه، برنامه
ریزی درسی پنهان و خاص خود را دارد که برای دستیابی به آن نیاز است تا انجام پژوهش نیز آموزش داده و فرصتهای آموزشی آن مدیریت شود. در این راستا گروه نانوفناوری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، برنامه آموزشی برای آموزش دادن پژوهش تقاضا محور در قالب پایان نامه آموزشی به دانشجویان کارشناسی ارشد اجرا کرد. در آن از مولفه
های رویکرد یادگیری مادام
العمر و گام
های مدل
ADDIE
برای طراحی آموزشی استفاده شد تا با این کار فراگیر هم در زمینه پژوهش تقاضا محور توانمند شود و هم با اجرای این برنامه به تقویت و تمرین مولفه
های یادگیری مادام العمر در دانشجویان کمک شود. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی این برنامه از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی بوده است.
مواد و روش
ها:
در این مطالعه از روش کیفی- مداخله
ای با رویکرد اقدام پژوهی، از آنالیز محتوایی مرسوم برای جمع
آوری اطلاعات استفاده شد. ابزار جمع
آوری اطلاعات مصاحبه
های نیمه ساختارمند انفرادی با دانشجویان کارشناسی ارشد بود.
یافته
ها:
بررسی نظرات مشارکتکنندگان نشان داد که اغلب آنها با بکار بردن کلماتی نظیر"مناسب بودن استراتژی"، "توجه به نیاز جامعه"، "ایجاد بستر شغلی" و "توجه به دانشجو" رضایت خود را از اجرای برنامه مذکور اعلام داشته
اند. با تجزیه و تحلیل داده
ها، نظرات فراگیران در 4 طبقه و 9 زیرطبقه قرار داده شد.
استنتاج:
از نظر دانشجویان این دوره در عملکرد مناسب آن
ها جهت شغل آینده شان، مفید و کاربردی بوده است. آن
ها عمده مزایای آن را در تفکر بیش
تر و ایجاد انگیزه و پرورش خلاقیت و برقراری ارتباط با نهادهای مختلف به عنوان بازار هدف بیان کرده
اند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه آموزشی، تقاضا محور، یادگیری مادام العمر، طراحی آموزشی
عنوان انگلیسی
Evaluating the Lifelong Learning Approach to Demand-Oriented Research in Student Theses Using the ADDIE Model
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
The significance of educational theses and their contribution to addressing societal needs is widely recognized. A considerable amount of research is conducted through student theses, which serve both educational and research objectives. The thesis, in this context, encompasses a hidden curriculum that requires the teaching of research skills and the management of educational opportunities to achieve these goals. In this regard, the Department of Medical Nanotechnology at Mazandaran University of Medical Sciences implemented an educational program aimed at fostering demand-oriented research in the form of a master's thesis. This study utilized components of the lifelong learning approach and the steps of the Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation (ADDIE) model for educational design. By integrating these frameworks, the program aimed to enhance both demand-oriented research and the development of lifelong learning competencies in students. The purpose of this study was to assess the effectiveness of this program from the perspective of master's students in nanotechnology.
Materials and methods:
This study employed a conventional qualitative method of content analysis,
combined with an action research approach, to gather data. The primary data collection tool was individual semi-structured interviews conducted with master's students.
Results:
An analysis of the participants' comments revealed that the majority expressed satisfaction with the implementation of the program, using terms such as "suitability of the strategy", "attention to societal needs", "creation of job opportunities" and "focus on students". Based on the data, the learners' responses were categorized into four main themes
and nine subthemes.
Conclusion:
From the students' perspective, this program has proven to be both useful and practical in preparing them for their future careers. They highlighted its key benefits, including enhancing critical thinking, motivating and fostering creativity, and facilitating communication with various institutions within the target market.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
educational program, demand-oriented, lifelong learning, educational design
نویسندگان مقاله
ابوالقاسم رحمانی | Abolghasem Rahmani
MSc in Medical Nanotechnology, Faculty of Advanced Technologies in Medicine, Mazandaran University of Medical Science, Sari, Iran
کارشناسی ارشد نانوفناوری پزشکی، فناوریهای نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
پوریا گیل | Pooria Gill
Professor, Department of Medical Nanotechnology, Faculty of Advanced Technologies in Medicine, Mazandaran University of Medical Science, Sari, Iran
استاد، گروه نانوفناوری پزشکی، دانشکده فناوریهای نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سیاوش مرادی | Siavash Moradi
Associate Professor, Education Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
عاطفه ذبیحی ززولی | Atefeh Zabihi Zazoly
Assistant Professor, Department of Operating Room, Faculty of Allied Medical Sciences, Mazandaran University of Medical Science, Sari, Iran
دانشگاه علوم پزشکی مازندران
فتانه عموئی | Fattane Amuei
Assistant Professor, Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Science, Sari, Iran
استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
عادله رافتی | adele Rafati
Assistant Professor, Department of Medical Nanotechnology, Faculty of Advanced Technologies in Medicine, Mazandaran University of Medical Science, Sari, Iran
استادیار، گروه نانوفناوری پزشکی، دانشکده فناوریهای نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-16208-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات