این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۴، شماره ۲۴۰، صفحات ۱۳۹-۱۴۵

عنوان فارسی خودارزیابی از مهارت‌آموزی کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در بخش اورژانس
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: مهارتهای بالینی در طب اورژانس به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای موفقیت در مدیریت بیماران اورژانس میباشند. با توجه به اهمیت ویژه یادگیری مهارتهای بالینی در طب اورژانس، این مطالعه با هدف تعیین خودارزیابی از مهارت‌آموزی کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در بخش اورژانس، انجام پذیرفت.
مواد و روشها: این مطالعه به‌صورت یک مطالعه توصیفی- مقطعی، روی 100 نفر از کارورزان دانشگاه علوم پزشکی بابل که کارورزی طب اورژانس را گذرانیده‌ بودند، در سال 1402 انجام شد. کارورزان پرسشنامه‌های دموگرافیک و رضایتمندی از کسب مهارت‌های بالینی در اداره بیماران اورژانسی، کسب مهارتهای بالینی در انجام اقدامات درمانی اصلی و آموزش بخش اورژانس را پر کردند. در پایان دادهها وارد نرمافزار SPSS نسخه 27 شد و بهوسیله آمارهای توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین سنی دانشجویان 25/41±1/42 بود. نتایج نشان داد، دانشجویان در زمینه‌های کسب مهارتهای بالینی در اداره بیماران اورژانسی، کسب مهارتهای بالینی در انجام اقدامات درمانی اصلی و کیفیت آموزش بخش اورژانس به ترتیب بیشترین رضایتمندی را در برخورد با درد شکم، تعبیه لوله بینی- معدهای، شستوشوی معده و تأثیر بخش طب اورژانس در بهبود فعالیت‌های اورژانس و به ترتیب کمترین رضایتمندی را در برخورد با فوریتهای محیطی، اداره راه هوایی و ایجاد انگیزه در فراگیران برای مطالعه و کارهای پژوهشی داشتند.
استنتاج: با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، در زمینه برخورد با فوریت‌های محیطی، اداره راه هوایی و ایجاد انگیزه در فراگیران برای مطالعه و کارهای پژوهشی، نیاز به برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیری جهت بهبود مهارت بالینی کارورزان، میباشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارورز پزشکی، مهارت بالینی، طب اورژانس، آموزش پزشکی

عنوان انگلیسی Medical Interns’ Self-Evaluation of Clinical Skills Training in the Emergency Department at Babol University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Mastery of clinical skills in emergency medicine is a key factor in effectively managing emergency patients. Given the critical importance of acquiring these skills, this study aimed to evaluate the self-assessment of medical interns at Babol University of Medical Sciences regarding their training and competence in the emergency department
Materials and methods: This study was conducted as a descriptive cross-sectional study on 100 interns from Babol University of Medical Sciences who had completed their emergency medicine internship in 2023. Participants completed demographic questionnaires and satisfaction surveys assessing their acquisition of clinical skills in managing emergency patients, performing essential therapeutic procedures, and their education in the emergency department. Data were analyzed using SPSS version 27 with descriptive and inferential statistical methods.
Results: The mean age of the students was 25.54±1.42 years. The results showed that students reported the highest satisfaction in the areas of acquiring clinical skills for managing emergency patients, performing primary therapeutic procedures, and the quality of education in the emergency department, specifically in handling abdominal pain, nasogastric tube insertion, gastric lavage, and the impact of the emergency medicine department on improving emergency activities. Conversely, the lowest satisfaction was reported in dealing with environmental emergencies, airway management, and motivating learners for study and research activities.
Conclusion: Based on the results of this study, there is a clear need for targeted planning
and strategies to enhance clinical skills in managing environmental emergencies, improving airway management, and motivating interns to engage in study and research activities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله internship, clinical skills, emergency medicine, medical education

نویسندگان مقاله زهرا رستم تبار | Zahra Rostamtabar
Medical Student, Student Research Committee, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

سبحان رحیمی اسبو | Sobhan Rahimi Esbo
MSc in Medical Surgical Nursing, Department of Medical Sciences Education Development, Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، گروه توسعه آموزش پزشکی، مرکز توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

مهدی محمدیان امیری | Mehdi Mohammadian Amiri
Assistant Professor, Department of Emergency Medicine, School of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
استادیار، گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

همت اله قلی نیا آهنگر | Hemmatollah Gholinia Ahangar
MSc in Biostatistics, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
کارشناسی ارشد آمارزیستی، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

مریم قائمی امیری | Maryam Ghaemi-Amiri
Assistant Professor, Department of Medical Sciences Education Development, Education Development Center, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
استادیار، گروه توسعه آموزش پزشکی، مرکز توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-17093-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات