این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۷۷-۱۸۶

عنوان فارسی ارایه الگوی شایستگی‌های مدیریتی مدیران بیمارستان‌های کشور
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: مدیران به‌عنوان اصلی‌ترین افراد تصمیم‌گیرنده در مواجهه با مسایل مختلف درون و برون‌سازمانی، نقش بسزا و تعیین‌کننده‌ای در موفقیت یا حتی شکست سازمان ایفا می‌کنند. اگر در رأس سازمان‌ها مدیران شایسته و باتجربه قرار گیرند، موفقیت سازمان‌ها در رسیدن به اهداف تضمین خواهد شد و سازمان با حداقل امکانات می‌تواند به بیش‌ترین بازدهی دست یابد. هدف مطالعه‌ی حاضر، طراحی مدل شایستگی‌های مدیریتی مدیران بیمارستان‌هاست.
روش بررسی: این پژوهش کیفی از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ انجام شد. پس از بررسی مطالعات مرتبط با موضوع، شایستگی‌های استخراج‌شده در اختیار ۱۹ نفر از صاحب‌نظران شامل اعضای هیئت‌علمی صاحب‌نظر در زمینه‌ی موضوع پژوهش و مدیران دارای تجربه‌ی مدیریت در حوزه نظام سلامت و بیمارستان قرار گرفت و در نهایت پس از به‌کارگیری روش دلفی و پنل خبرگان الگوی شایستگی‌های مدیریتی مدیران استخراج گردید. داده‌های جمع‌آوری شده در نرم‌افزار Excel تحلیل شدند.
یافته‌ها: الگوی تدوین‌شده در این پژوهش برای مفهوم شایستگی‌های مدیران بیمارستان‌ها درمجموع شامل ۳۳ شایستگی مدیریتی موردنیاز مدیران بیمارستان در قالب چهار وظیفه‌ی اصلی مدیریت(برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، رهبری و کنترل) و نقش‌های مدیریتی است که از بررسی متون و انجام دو مرحله دلفی و برگزاری دو مورد پنل خبرگان استخراج گردید. در الگوی شایستگی‌های مدیران بیمارستان‌ها بُعد برنامه‌ریزی ۴ مؤلفه، سازمان‌دهی ۴ مؤلفه، بُعد رهبری ۱۲ مؤلفه، بُعد کنترل ۴ مؤلفه و بُعد نقش‌های مدیریتی نیز ۹ مؤلفه دارد. شایستگی تفکر استراتژیک که زیرمجموعه‌ی وظیفه‌ی برنامه‌ریزی می‌باشد، با وزن(۰/۴۹۵) بیش‌ترین وزن و بالاترین رتبه را در بین سایر مؤلفه‌ها به خود اختصاص داده و نگرش بهبود مستمر که زیرمجموعه‌ی نقش‌های مدیریتی است، کم‌ترین وزن(۰/۰۳۳) و پایین‌ترین رتبه را در بین سایر مؤلفه‌ها به خود اختصاص داده است.
نتیجه‌گیری: این مطالعه یک مدل اختصاصی و جامع را با استفاده از تکنیک‌های کاربردی به‌عنوان یک‌راه حل مناسب جهت ارزیابی شایستگی‌های مدیریتی مدیران بیمارستان پیشنهاد نمود و چارچوب پیشنهادی در این مطالعه می‌تواند به‌عنوان الگوی عملکرد استاندارد برای ارزیابی شایستگی مدیران استفاده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیران بیمارستان، مدیریت، الگوی شایستگی، روش دلفی

عنوان انگلیسی Proposing a Model for Managerial Competencies of Hospital Managers in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Managers, as the main decision-makers in facing various internal and external organizational problems, play a significant and determining role in the success or even failure of an organization. If competent and experienced managers are positioned at the top of organizations, the success of these organizations in achieving their goals will be guaranteed and an organization can achieve maximum efficiency with minimal resources. The aim of this study was to design a model of managerial competencies for hospital managers.
Materials and Methods: This qualitative research was conducted from year 2020 to 2022. After reviewing studies related to the topic, the extracted competencies were given to 19 experts consisted of relevant academic faculty members and managers with experience in the healthcare system and hospitals. Eventually, a managerial competency model was formulated through the use of the Delphi method and expert panel discussions. Collected data were analyzed in Excel software.
Results: The developed model in this research for the concept of hospital managers’ competencies includes 33 managerial competencies of hospital managers in four main management functions (planning, organizing, leadership and control) and managerial roles, which starts from literature review and performing two Delphi steps and implementing two expert panel plans. In the competency of hospital managers model, the planning dimension consists 4 components, organizing consists 4 components, leadership consists 12 components, control consists 4 components, and managerial roles consists 9 components. Strategic thinking, which is a subset of planning, has the highest weight (0.495) and highest rank among other components, and continuous improvement, which is a subset of managerial roles, has the lowest weight (0.033) and lowest rank among other components.
Conclusion: This study proposes an exclusive and comprehensive model, utilizing practical techniques as a suitable solution for evaluating the managerial competencies of hospital managers. The proposed framework in this study can serve as a standard performance assessment tool for evaluating managers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hospital Managers, Management, Competence Model, Delphi Method

نویسندگان مقاله کوروش عباسیان | Kourosh Abbasiyan
Assistant Professor, Department of Health Management and Economics, Faculty of Medicine, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران

محمد علیمرادنوری | Mohammad Alimoradnori
Ph.D. in Health Economics, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دکتری اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

محمد باقر کرمی | Mohammad Bagher Karami
Master of Science in Health Care Management, Faculty of Medicine, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس‌ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1349-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات