این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۸۱-۹۲
عنوان فارسی
پیشبینی رفتارهای وابستگی به تلفن همراه در دانشجویان دانشگاههای شهرکرد با توجه به خصوصیات جمعیتشناختی و روانشناختی آنان
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این تحقیق، پیشبینی رفتارهای وابستگی به تلفن همراه در دانشجویان دانشگاههای شهرکرد با توجه به خصوصیات جمعیتشناختی و روانشناختی آنان بود. این پژوهش با توجه به اهداف آن پژوهشی کاربردی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاههای پیامنور، آزاد و علومپزشکی شهر شهرکرد تشکیل میدهد. تعداد 297 نفر دانشجو از جامعه مورد نظر به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه 32 مادهای در سه بخش، محقق ساخته (اطلاعات جمعیتشناختی)، رفتارهای مربوط به وابستگی به تلفن همراه هاپر و زئو(2007) و پرسشنامه SCL-90 استفاده شد. با استفاده از آلفای کرونباخ ضریب پایایی این سه پرسشنامه به ترتیب 70/0 و 92/0 و 87/0برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از آمار توصیفی (جدول فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمونهای ضریب همبستگی، t، خیدو، تحلیل واریانس و رگرسیون) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل جمعیتشناختی نظیر جنس، نوع دانشگاه، محل اقامت و رشته تحصیلی دانشجویان در میزان وابستگی آنان به تلفن همراه تأثیری ندارد. تنها وضعیت تأهل و نوع دانشگاه در وابستگی به تلفن همراه مؤثر بوده است. وضعیت سلامت روان دانشجویان تنها 11% پیشبینی کننده رفتارهای وابستگی به تلفن همراه است. وسواس و پارانوئید بیشترین تأثیر را بر رفتارهای اعتیادی تلفن همراه دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتیاد به تلفن همراه، سلامت روان، روانشناختی،
عنوان انگلیسی
Predicting the Relationship between Studentsâ Addiction Behaviors to Cellar Phones and Their Demographic and Psychological Characteristics of Shahrkord Universities
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The cellar phone technologies are the most important invention in human life history, because of the easy of using them in different aspects, people of both groups in developed and developing countries are using them. In addition, of the positive effects of this technology on different aspects of people lives, they had negative effects such as head ache, disorders in userâs behaviorâs such as psychological side effects that are mentioned in different articles by a variety of methods that are used by researchers. The little research has been done to this point that these new technologies do not have equal effects on all people the same, because of different characteristics of audiences such as different cultures and social backgrounds and also according to their mental health and psychological traits. The main purpose of this study was to investigate the impact of demographic and psychological characteristics of students on their addictions to cellar phone among Shahrkord Universitiesâ students.  Material and Methods: The present research was an applied and descriptive one, because the results could be used for planners and policy makers of the media areas. The research method was survey and correlation type. Statistical population included all students of different universities from SharKord city (including Payam Noor, Azad and Medical Sciences facultiesâ members). 297 students were selected randomly from the total students according to their proportion in the population. One questionnaire with 3 sections were used for gathering data: 1) self-made questionnaire for providing the demographic information such as gender, marriage status, age, , university type, economic and social status, living address, university disciplines, access to technologies, the rate and kind of using cellar. 2) Hooper, & Zhouâs questionnaire (2007) with 32 items for measuring the 6 addiction levels of cellar phone instruments such as: habitual behaviors, intentional, dependence, compulsive and addictive behaviors of mobile users. Section 3 of the questionnaire included questions related to studentsâ psychological traits such as physical complements, obsessive compulsive, paranoid behaviors, anxiety, phobia, depression. These traits were measured by SCL-90 questionnaire .Analyzing data was done by SPSS software. Two types of statistics analysis were used: in descriptive ones; frequencies, percentages, means were used and in inferential statistics we used One way of variance analysis and X2, LSD. Discussions of Results & Conclusions: Results indicated that there were no relationship between studentsâ addictive cellar phone behaviors and demographic information such as: genders, university type, living address and their disciplines. But there was a relation between studentsâ habitual behaviors for cellar phone usage with their married status of students. The attained results are in the same line as researches were done by Marlo (2009), Pawlowska & Potembska, (2011) and Takao (2013). Single persons used mobile settings for different purposes more than married ones. One reason may be that singles have more free time for spending with their friends in two forms of virtual and real time. The other main results were that there were also relations between studentsâ addiction to cellar phone with their psychological status, especially with patients with Paranoid and obsessive compulsive behaviors. The people with obsessive compulsive behaviors use cellar phones more than other groups, because they avoid from presence in society and they prefer to touch with their friends by mobile phones. The other group are paranoid disorder people who use mobile phones less than other people because they have suspect thoughts. The results of the present study are in line with other research that indicate addiction to mobile settings are related to the psychological traits such as social anxiety and nervousness, and personality traits of extraversion and neuroticism. We conclude that we can control the addiction to cellar phone addiction by treating the psychological traits of users.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cellar phone, Addiction, behavior, University
نویسندگان مقاله
بی بی عشرت زمانی | bibi eshrat
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
زهرا بابادی عکاشه | babadi akashe
مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
یاسمین عابدینی |
استادیار، گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_20492_6c66267270088bb3cef882dc6260d442.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338106.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات