این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۱۰۹-۱۲۸
عنوان فارسی
رابطه استفاده از رسانه های جمعی و میزان سرمایه اجتماعی در شهر کاشان
چکیده فارسی مقاله
رسانههای جمعی با فراهم آوردن چارچوبهای مفهومی برای تفسیر و پردازش اطلاعات، به نگرشهای افراد در خصوص مسائل مدنی، موضوعهای سیاسی و امور عمومی جامعه، جهت میدهند و به شکلگیری مفاهیم و رفتارهای خاص کمک میکنند. با توجه به اهمیت و نقش رسانهها در زندگی اجتماعی، هدف اصلی نوشتار حاضر، تبیین نظری و تجربی رابطه میان استفاده از رسانههای جمعی و به طور ویژه اینترنت، مطبوعات و تلویزیون و میزان سرمایه اجتماعی است. در این پژوهش تلاش شده است تا ضمن استفاده از چارچوب مفهومی کلمن، پاتنام، لرنر و دیگران، با روش پیمایش به بررسی رابطه استفاده از رسانههای جمعی و میزان سرمایه اجتماعی در جامعه مورد بررسی پرداخته شود. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، افراد20تا39 ساله شهر کاشان میباشد که از طریق فرمول کوکران 383 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. یافتههای توصیفی پژوهش، حاکی از این واقعیت است که اگرچه میانگین استفاده از اینترنت و مطبوعات در بین افراد نمونه، پایینتر از حد متوسط است ولی بیش از نیمی از پاسخگویان (52.8 درصد) در طی یک روز، بیشتر از دو ساعت از زمان خود را صرف تماشای تلویزیون میکنند. همچنین علیرغم اینکه میانگین سرمایه اجتماعی در بین جمعیت مورد مطالعه بالاتر از حد متوسط است ولی مشارکت اجتماعی دارای میانگین پایینی است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد که بین تماشای برنامههای سیاسی، ورزشی، خبری و فیلمهای جنایی، تاریخی و فرهنگی تلویزیون و میزان سرمایه اجتماعی رابطه معنادار وجود دارد. علاوه بر این، ارتباطی معنادار بین میزان استفاده از مطبوعات (مجله و روزنامه) و سرمایه اجتماعی برقرار است. به بیانی دیگر هر چقدر افراد به میزان بیشتری مطالب تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اخبار سیاسی مطبوعات را مطالعه کنند، دارای سرمایه اجتماعی بالاتری خواهند بود. مهمترین نتایج نظری این مطالعه، تأیید مفاهیم و مفروضات نظری مأخوذ از نظریههای پورتو، لرنر، برم و ران و ... درباره رابطه رسانه و سرمایه اجتماعی در جمعیت مورد مطالعه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرمایه اجتماعی، اینترنت، مطبوعات، تلویزیون،
عنوان انگلیسی
The Relationship between Using Media and Social Capital Rate In Kashan
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
social capital, Internet, Press, Television
نویسندگان مقاله
فاطمه زارع غیاث آبادی | zare ghias abadi
کارشناس ارشد ، جامعه شناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
محمد گنجی |
دانشیار ، گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_18420_5c2b50c9c8e5699c4c55fbd8c06807cf.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338127.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات