این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حقوق عمومی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۳۱-۵۶

عنوان فارسی شناسایی مؤلفه‌‌های آموزش سواد حقوقی در برنامه درسی ایران: با تأکید بر تربیت شهروندی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌‌های آموزش سواد حقوقی در برنامه درسی ایران انجام پذیرفت. در این پژوهش از تحلیل تماتیک استفاده شد. جامعه آماری همۀ صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزه حقوق و برنامه درسی بودند که به منظور شناسایی رئوس محتوایی سواد حقوقی چهارده نفر از متخصصان که سوابق آموزشی‌ـ پژوهشی در حوزه یادشده داشتند با استفاده از رویکرد هدفمند ملاکی و معیار اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌‌ها مصاحبه نیمه‌سازمان‌یافته بود که برای تعیین پایایی و روایی آن از چهار ملاک اعتبارپذیری، انتقال‌پذیری، تأییدپذیری، و قابلیت اطمینان استفاده شد. یافته‌‌ها بر اساس تفسیر مضمونی مفاهیم پایه‌‌ای به سازمان‌دهنده و فراگیر نشان داد با 74 سرفصل در 5 فصل می‌توان سواد حقوقی را جهت تربیت شهروندی آموزش داد. بر این اساس تصریح شد در فصل اول کلیات و مفاهیم حقوقی، در فصل دوم حقوق مدنی، در فصل سوم حقوق جزا، در فصل چهارم حقوق آیین دادرسی مدنی و کیفری، و در نهایت در فصل پنجم حقوق تجارت قابل آموزش و ارائه است. خرده‌ سرفصل‌ها نیز تک به تک آورده شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش سواد حقوقی،برنامه درسی،تربیت شهروندی،

عنوان انگلیسی The Curriculum of Iran: Emphasizing Citizenship Education
چکیده انگلیسی مقاله This research was conducted with the aim of identifying the components of legal literacy education in the curriculum of Iran. The study utilized thematic analysis. The statistical population consisted of all experts and researchers in the fields of law and curriculum development. To identify the key content areas of legal literacy, 14 specialists with educational-research backgrounds in the mentioned field were selected using a purposive sampling approach based on theoretical saturation criteria. The data collection tool was a semi-structured interview, and to determine its reliability and validity, four criteria were used: credibility, transferability, confirmability, and dependability. The findings, based on the thematic interpretation of foundational concepts, indicated that legal literacy could be taught for citizenship education with 74 topics organized into five chapters. Accordingly, it was specified that the first chapter pertains to general legal concepts, the second chapter includes civil rights, the third chapter deals with criminal law, the fourth chapter covers civil and criminal procedural law, and finally, the fifth chapter presents commercial law, with all subtopics listed individually
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش سواد حقوقی,برنامه درسی,تربیت شهروندی

نویسندگان مقاله سعید شریفی رهنمو |
استادیار مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

سیدمحمد معصومی |
استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

مجید شریفی رهنمو |
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://mag.shora-rc.ir/article_321_172753924ac13f37d31affbbf2f883e5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات