این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۱-۱۵
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی هویت قومی در ایران و لبنان
چکیده فارسی مقاله
هویت قومی سطحی از هویت جمعی است که میتواند گروهی از افراد را که با یکدیگر اشتراکات جغرافیایی، زبانی، تاریخی، نژادی و مذهبی دارند ، را با هم همبسته و منسجم کند. مقاله حاضر با هدف بررسی تطبیقی هویت قومی در ایران و لبنان در میان دانشجویان دانشگاههای تهران و دانشگاه آمریکایی بیروت انجام شد. متغیر وابسته که به عنوان مسأله اصلی تحقیق در نظر گرفته شده است “ هویت قومی” دانشجویان است که با متغیرهای مستقلی همچون هویت ملی، جهانی شدن، فرهنگ تساهل و تسامح، جنس، سن، ... در ارتباط و مقایسه گذاشته شده است. چارچوب نظری استفاده شده در این تحقیق، تلفیقی از نظریات مید، اسمیت، فینی و گیدنز است. حجم نمونه آماری شامل 800 نفر دانشجویان دانشگاه تهران و بیروت است که نمونه هر کشور400 نفر از میان چهار قومیت عمده ایران (فارس، ترک، کرد و لر) و لبنان (شیعه، سنی، مسیحی مارونی و دروزی) به روش سهمیهای انتخاب شدند. روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی است و گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامه انجام شده است. در این بررسی برای تعیین روایی از اعتبار صوری و برای تعیین پایایی سؤالها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. نتایج آزمونهای آماری نشان میدهد بین میزان هویت قومی دانشجویان ایرانی و لبنانی تفاوت وجود دارد: میزان هویت قومی دانشجویان لبنانی از دانشجویان ایرانی بیشتر است. در بین دانشجویان ایرانی میزان هویت قومی دانشجویان کرد از دانشجویان سایر اقوام بالاتر است. همچنین، در بین دانشجویان لبنانی هویت قومی دانشجویان شیعه و دروزی بالاتر از دانشجویان سایر اقوام است. متغیرهای جهانی شدن و فرهنگ تساهل و تسامح دانشجویان ایرانی بر هویت قومی آنها تأثیر معناداری دارد. هرچه جهانی شدن و تساهل و رواداری در بین دانشجویان ایرانی قویتر باشد، میزان هویت قومیشان قوی تر است. همچنین، هرچه میزان هویت ملی، جهانی شدن و فرهنگ تساهل و تسامح در بین دانشجویان لبنانی بیشتر باشد، میزان هویت قومیشان بیشتر خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Contrastive Analysis of Ethnic Identity in Iran and Lebanon
چکیده انگلیسی مقاله
 Introduction  Ethnic identity is a level of collective identity that can correlated and consolidating a group of people that has a geographical, lingual, historical, racial and religious similarities with eachother. The issue of ethnic and religious plurality of countries, variance and variety of cults, Ethnic and religious minorities has extreme importance and is the most important tool for aliens colonial (Asariannejad, quotes Ahmadipour and others, 1391:45). Ethnic identity and its aggravation is one of important social problems in multiethnic countries because it has a close relation with national cohesion. Ethnic identity aggravation cause each ethnic which is more powerful than the others one not distribute the resources under their control(Navah and Taghavinasab, 1388:65). Due to cultural plurality and Multiethnicity of Iran and Lebanon also close relations and great interest between the two countries and common terms sociopolitical, main question in this article is that if there is a meaningful difference between the rate of ethnic identity tendency among Iranian and Lebanon students?    Material & Methods  This study is survey research and use questionnaire technique in order to data collect. The sampling method is quota sampling. Statistical society includes Iranian students belong to four major ethnicity of Tork, Kord, Lor and Fars in Tehran universities and Lebanese students belong to four ethnicity of Druze, sunni, shia and Maruni Christian in Beirut universities. The volume of students simple in each country is 400 people. In Iran ethnics ratio is: Fars 50%, Tork 25%, Kord 10% and Lor8%(Ghamari, 1384:182). Ethnics ratio in Lebanon is: Maronite 18%, sunni 24%, shia 27% and Druze6%(Taheri,1388:118). The volume simple for each ethnics in Iran and Lebanon is: in Iran Fars(108 men, 107women), Tork(54 men, 53 women), Kord(22 men, 21 women), Lor(18 men, 17 women). In Lebanon Maronite Christian (48 men, 48 women),sunni (64 men, 64 women), Druze(16 men, 16 women), Shia(72 men, 72 women).   Discussion of Results & Conclusions  Hypothesis 1: it seems that ethnic identity among Iran and Lebanon students has a meaningful difference.  Based on the comparison of average variable among students in Iran and Lebanon, may conclude that the rate of ethnic identity of Lebanese students is higher than the Iranian students.  Hypothesis 2: it seems that relation of ethnic identify with National identify, globalization and Culture of tolerance among Iran and Lebanon in comparison with each other include meaningful difference.  Ethnic identity in Iran has reverse relationaship with national identity while Lebanese ethnic identity has a direct relationship. Ethnic identity relation with globalization variables and Culture of tolerance in each country has accumulative orientation.  In each country, Iran and Lebanon, growing of students culture of tolerance rate has direct relationship with their ethnic identity. This finding is match with viewpoint of Robertson,Castells and Giddenz.  National identity among Iranian students has reverse relationship with their ethnic identity that corresponded with Finneylinear approach.  Also national identity among Lebanese students has positive relationship with their ethnic identity that consistent with Finneyâs non-linear approach.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آرمین امیر |
دانشجوی دکتری نظری فرهنگی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
زهرا ایروانی |
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور
ابراهیم حاجیانی |
دانشیار، گروه پژوهش های فرهنگی مرکز تحقیقات استراتژیک تهران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات استراتژیک
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_18396_285f79db7ce9aafdea245230915c9f2a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338146.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات