این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۱۷-۳۸
عنوان فارسی
تحلیل محتوای مقایسهای تصاویر کتابهای درسی ایران و سوریه با تأکید بر نابرابری نقشهای جنسیتی
چکیده فارسی مقاله
دانشآموزان هر کشوری، نسل آینده آن کشور را رقم میزنند. از اینرو، هر کشوری میتواند از راههای گوناگون، برنامهها و تصمیمگیریهای خود را برای دانشآموزان منتشر کند (رمزگذاری)؛ یعنی پیامهایی که از طریق متون درسی، مصوّبههای آموزشی و تصاویر کتابهای درسی به دانشآموزان منتقل میشود، میتواند از سوی دانشآموزان به روشهای مختلفی قرائت شود (رمزگشایی). در پژوهش حاضر، هدف، بررسی نابرابری نقشهای جنسیتی در میان تصاویر کتب درسی است. در هر کشوری، گفتمانی خاص وجود دارد که همه اصول، قوانین، ارزشها و هنجارها از آن منبعث میشود. کتب درسی یکی از ابزارهای لازم برای انتقال این گفتمان به مخاطبان است. به همین منظور، تصاویر کتابهای درسی مقطع دبستان و راهنمایی ایران و سوریه با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا، مقایسه شده است. دادهها بیانگر آن است که حدود 60 درصد تصاویر مربوط به جنس مذکر و حدود 40 درصد آنها مربوط به جنس مؤنث است. جنس مؤنث بیشتر در سنین کودکی به تصویر کشیده شدهاست و در سنین بالاتر در نقش مادری، معلمی و پرستاری قرار گرفتهاند؛ ولی جنس مذکر بیشتر در سنین جوانی نمایش داده شدهاند که عهدهدار مشاغل تخصصی، سخت، حرفهای، تولیدی و خدماتی هستند. با این وصف، زنان با به دست آوردن قدرت تولید مادی میتوانند با دنیای مردان رقابت کنند. هرچند در سالهای اخیر حرکتهایی در جهت برابری جنسیتی صورت گرفته است؛ اما هنوز چرخه تحلیل به طرف مردان سنگینی میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparative Content Analysis of Picture Books by Iran and Syria, with Emphasis on the Role of Gender Inequality
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا علی نوروزی | ali nowrozi
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
وحید قاسمی |
هیات علمی
رعنا محمدتقی نژاد |
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_18385_d7f1c4532ab0952acbfba7eedcea81d5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338159.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات