این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۱۰۱-۱۱۰
عنوان فارسی
رابطه بین کلیشه های جنسیتی، احساس قدرت زوجین و متغیرهای جمعیتشناختی با چرخه ارتباط زناشویی تقاضا – کنارهگیری
چکیده فارسی مقاله
سمیه شاهمرادی، دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان * عذرا اعتمادی، استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان فاطمه بهرامی، استاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان مریم فاتحیزاده، دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان احمد احمدی، استاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان مقدمه: چرخه ارتباط زناشویی تقاضا – کنارهگیری یکی از رایجترین الگوهای تعاملی میان زوجین است که در آن یکی از زوجین، خواستار افزایش صمیمیت است و به همسر خود نزدیک شده و از سردی و فقدان ابراز محبت او شکایت میکند، و همسر دیگر از صمیمت اجتناب کرده، با کنارهگیری و انفعال واکنش نشان میدهد. این الگوی تعاملی که معمولاً به شکل زن متقاضی – مرد کنارهگیر بروز میکند، به مرور زمان تشدید و باعث نارضایتی زوجین از زندگی زناشویی میشود. با توجه به پیشینههای موجود، برخی از عوامل اجتماعی مانند کلیشههای جنسیتی و تفاوت سطوح قدرت میان زنان و مردان، در شکلگیری این الگوی تعاملی نقش مؤثری داشته، زوجین را به سمت این الگو سوق میدهد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه متغیرهای جامعهشناختی و چرخه ارتباط زناشویی تقاضا – کنارهگیری است تا میزان رابطه کلیشههای جنسیتی، احساس قدرت زوجین و متغیرهای جمعیتشناختی با چرخه مذکور تعیین شود. روش: در پژوهش حاضر رابطه متغیرهای کلیشه های جنسیتی، احساس قدرت زوجین و متغیرهای جمعیتشناختی با چرخه تقاضا – کنارهگیری با استفاده از روش آمار توصیفی (رگرسیون و همبستگی) بررسی شد. یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای کلیشههای جنسیتی، احساس قدرت و تعداد فرزندان به طور معناداری قادر به پیشبینی چرخه مذکور هستند. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که افزایش تفکر کلیشهای و تعداد فرزندان، باعث افزایش احتمال شکلگیری چرخه تقاضا – کنارهگیری در روابط زوجین میشود و احساس قدرتِ بیشتر با «کناره گیری» و احساس قدرتِ کمتر با «متقاضی شدن» همبستگی مثبت دارند. نتیجهگیری: نتایج فوق اهمیت توجه به متغیرهای مذکور در تحلیل علل و عوامل چرخه مذکور را نشان میدهد و به دست اندرکاران مسائل خانوادگی و اجتماعی کمک میکند که با شناسایی عوامل مؤثر بر این چرخه، زمینه بهبود ارتباطات زوجین را فراهم کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship between Gender Stereotypes, Sense of Power, and Demographic Variables with the Cycle of Demand-Withdrawal Marital Communication
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction Marital life is an important dimension of life for anyone. One of the most important qualities of marital relationships is communicational cycles and patterns which are formed between couples and often are stabilized by repetition through lapse of time. That is, when any of the partners do something with regard to the other, and it is continued for some time, it may lead to the formation of some communicational patterns between them and becomes stable. If patterns which direct the coupleâ interactions suffer from dysfunctional characteristics, conflicts may arise, leading couples to experience dissatisfaction in their marital relationships. The demand â withdraw marital communicational cycle is one of the most prevalent communicational patterns in which one spouse demands intimacy, criticizes the other and complains about his or her partnerâs apathy while the other avoids intimacy and reacts with withdrawal and/or passivity. This pattern usually appears as wife demand/husband withdrawal. It intensifies little by little and leads to marital dissatisfaction. In this research we want to know how such variables as gender stereotype and power differences between men and women can influence this cycle. Materials & Methods The purpose of this investigation was to study the relationship between sociological variables and demand â withdraw marital communicational cycle and to determine the intensity of the relationship between gender stereotype, sense of power and demographic variables with the aforementioned cycle. The research tools included: gender beliefs questionnaire (in order to assess gender stereotypes), sense of power questionnaire (in order to assess sense of power), demographic questionnaire (in order to assess demographic variables, i.e. age, job, length of marriage, number of children) and Christensen & Sullawayâs communicational patterns questionnaire (CPQ) (in order to assess the demandâwithdraw marital communicational cycle). Discussion of Results & Conclusion The regression results showed that gender stereotypes, sense of power and number of children were all significant predictors for demand/withdraw pattern. The correlation results showed that increasing in stereotypical thinking and the number of children can lead to an increase in the probability of demand/withdraw cycle. Also, more sense of power has a positive correlation with the âwithdrawal patternâ and less sense of power has a positive correlation with the âdemand patternâ. The results demonstrate that the variables which were considered in the analysis of the cycle in this research are important and can help relevant agents to provide opportunities for improving couple relationships.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد احمدی |
گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مریم فاتحی زاده |
گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
فاطمه بهرامی |
گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
عذرا اعتمادی |
گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سمیه شاهمرادی |
مشاوره دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_18342_b76449325651329351596b1bc65e5e0b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338209.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات