این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۹۰-۶۳

عنوان فارسی مبانی تفکر راهبردی فرماندهان و مدیران سطوح عالی نیروهای مسلح ‌جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله تفکر راهبردی نیاز امروز سازمان ها و به ویژه سازمان های نظامی است. فرماندهان و مدیران ‌سطوح عالی نیروهای مسلح ج.ا.ایران، به‌منظور خلق راهبردهای بدیع و مؤثر بایستی با مهارت تفکر ‌راهبردی آشنا بوده و آن را در مدیریت راهبردی دفاعی اعمال نمایند. به‌منظور بروز و ظهور تفکر ‌راهبردی نیاز است مبانی آن شناسایی و متناسب با نیازهای نیروهای مسلح، بومی سازی شود تا باعث ‌توسعه استفاده فرماندهان و مدیران سطوح عالی از این شکل تفکر در تدوین راهبردها فراهم شده ‌و این امر به کارکنان نیز تسری یابد. در همین راستا هدف این تحقیق تبیین مبانی تفکر راهبردی از ‌منظر فرماندهان و مدیران سطوح عالی نیروهای مسلح است. این تحقیق کاربردی-توسعه ای بوده ‌که با رویکرد کیفی و با روش موردی-زمینه ای در 3 بخش تهیه گردید. در بخش اول مطالعات ‌کتابخانه ای پیرامون شش مبانی وحیانی، نقلی، اندیشه امامین، فلسفی، عقلی و علمی صورت ‌پذیرفت و سپس با 9 نفر از خبرگان این حوزه در سطح ن.م مصاحبه صورت پذیرفت در مرحله ‌آخر پس از کدگذاری داده ها، نتایج آن در یک گروه کانونی 10 نفره با حضور اساتید و فرماندهان ‌طرح و تعداد 91 کد باز، 22 کدمحوری و 7 کد انتخابی (موفقیت در مأموریت، برتری طلبی، کمال ‌گرایی، تفکر در نظام ‌الهی، آینده نگاری، دستیابی به شهود با درک مفاهیم و خلاقیت) مورد تأیید ‌قرار گرفت.‌
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مبانی،تفکر راهبردی،فرماندهان و مدیران سطوح عالی ن.م،

عنوان انگلیسی The basics of strategic thinking of the commanders and managers of ‎the highest levels of the armed forces of the Islamic Republic of Iran
چکیده انگلیسی مقاله Strategic thinking is the today's need of‏ ‏organizations, especially military ‎organizations. In order to create innovative and effective strategies, ‎commanders of the armed forces of the ‎Islamic Republic of Iran should be familiar with the skills of strategic ‎thinking. In order to develop ‎strategic thinking, its basics need to be identified and localized according ‎to the needs of the armed forces, so as to develop the use of this form of ‎thinking by high-level commanders and managers in formulating strategies, ‎and this will be extended to the employees as well. In this regard, the ‎purpose of this research is to explain the basics of strategic thinking from ‎the point of view of commanders and managers of the highest levels of the ‎armed forces. This is an applied-developmental research that was ‎prepared with a qualitative approach and a case-based method in 3 parts. ‎In the first part, library studies were conducted on the six foundations of ‎revelation, transmission, the thought of Imams, philosophical, intellectual ‎and scientific, and then interviews were conducted with 9 experts in this ‎field at the level of the armed forces. In the last stage, after coding the ‎data, its results in a focus group of 10 people with the presence of ‎professors and commanders of the project and the number of 91 open ‎codes, 22 central codes and 7 selective codes (success in the mission, ‎striving for excellence, perfectionism, thinking in the divine system, ‎foresight, achieving intuition by understanding concepts and creativity) ‎were confirmed.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مبانی,تفکر راهبردی,فرماندهان و مدیران سطوح عالی ن.م

نویسندگان مقاله داود آقا محمدی |
دانشیار علوم دفاعی راهبردی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسالمی ایران

سعید مجردی |
استادیار مدیریت راهبردی دانشگاه صنعتی مالک اشتر

اکبر وکیلی |
مدیر ارشد طرح و برنامه ریزی سرمایه انسانی معاونت نیروی انسانی آجا

خسرو بوالحسنی |
رئیس دانشکده دفاع دانشگاه عالی دفاع ملی


نشانی اینترنتی https://smsnds.sndu.ac.ir/article_3313_2d17529dfea4cb383a4f9bedc5870952.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات