این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۱۱۵-۱۳۰
عنوان فارسی
تأثیر فرهنگ سازمانی بر بازارگرایی با تأکید بر نقش واسط تعارض سازمانی (مورد مطالعه: صنعت مبلمان در شهر مشهد)
چکیده فارسی مقاله
سازمانهایی که در بازارهای متلاطم و رقابتی فعالیت میکنند، بیشتر نیازمند تغییر محصولات خود با توجه به تغییر در نیازها و خواستههای مشتریان هستند، بنابراین، انتظار میرود این سازمانها بیشتر بازارگرا باشند. با وجود این، درک مفهوم بازارگرایی برای بسیاری از سازمانها همچنان اغفالکننده است. از طرفی، تعارض و فرهنگ سازمانی میتوانند در زمره عوامل تأثیرگذار بر بازارگرایی باشند که یا سازمان را به سوی بازارگرایی سوق میدهند و یا از آن جلوگیری میکنند. در مطالعه حاضر با اتخاذ استراتژی تحقیق پیمایشی به بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی به طور یکپارچه و جداگانه بر بازارگرایی از طریق تعارض سازمانی پرداخته شده است. جامعه آماری این مطالعه متشکل از کارکنان واحدهای فعال در صنعت مبلمان شهر مشهد بودند که با استناد بر فرمول کوکران، 192 نفر کارمند به عنوان نمونه تصادفی مطالعه در تحقیق مشارکت داشتهاند. دادههای به دست آمده به وسیله پرسشنامههای توزیع شده از طریق معادلات ساختاری و ضریب رگرسیونی به کمک نرم افزار آموس تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از پردازش دادهها نشان داد که اولاً، مدل به کار گرفته شده مدل نظری قوی برای پیشبینی بازارگرایی از طریق فرهنگ و تعارض سازمانی بوده است؛ ثانیاً، همه روابط بین متغیرهای مدل معنادار بودهاند، به جز رابطه مستقیم فرهنگ سازمانی بر بازارگرایی که مشخص گردید هیچگونه رابطه معناداری با یکدیگر ندارند؛ ثالثاً، نتایج حاصل حاکی از آن بود که سازمانهای حمایتی و نوآور، تعارض کمتری را تجربه میکنند و در نتیجه، بهتر میتوانند بازارگرایی را در خود حفظ کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرهنگ سازمانی، بازارگرایی، تعارض سازمانی، صنعت مبلمان،
عنوان انگلیسی
The Influence of Organizational Culture on Market Orientation, with Emphasis on the Mediator Role of Organizational Conflict (Case Study: The Furniture Industry in Mashhad City)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction Deshpande´ et al. (1993) demand, most eloquently and rhetorically, market orientation for modern organizations at all levels. However, despite the potential value of development and utilization orientation, understanding this concept for many companies is still cheating (McClure, 2010) Yet, studies have shown that organizational conflict can prevent the ability of the market orientation (Lancaster and van der Velden, 2004 Pulendran et al. 2000). In addition, as a result of conflict, organizational culture was studied (Brotheridge and Lee, 2006 Chang et al, 2004). In this study, three types of organizational culture, bureaucratic, innovative and supportive are investigated (Wallach, 1983). Hence, the central question is how research can influence the orientation of the three general organizational cultures and how the culture of an organization can facilitate orientation. Therefore, it is essential that the role of organizational culture and conflict will be analyzed and their impact on market orientation to be measured in the furniture industry. On the one hand, the increasing tendency of people to have the furniture which is on the market has made shopping centers so charming in cities. On the other hand, increase in commodity prices has reduced the purchasing power of people. Material & Methods This is a survey study with the following hypotheses: Main Hypothesis 1 - The corporate culture has a significant effect on market orientation. Sub-hypothesis 1-1 - bureaucratic culture has significant effects on market orientation. Sub-hypothesis 1-2 - Supportive culture has significant effects on market orientation. Sub-hypothesis 1-3 - creative culture has significant effects on market orientation. Main Hypothesis 2 - The corporate culture has a significant effect on organizational conflict. Sub-hypothesis 2-1 - bureaucratic culture has significant effects on organizational conflict. Sub-hypothesis 2-2 - Supportive culture has significant effects on organizational conflict. Sub-hypothesis 2-3 - creative culture has significant effects on organizational conflict. Main Hypothesis 3 - Organizational conflict has significant effects on market orientation. This method of classification and survey is descriptive. Data from this study was analyzed using spss software and Amos. The population of the research includes people in the furniture industry in the city of Mashhad. Using Cochran formula, a minimum sample of 192 cases was required. Cronbach's alpha was used to assess the reliability of the questionnaire. Overall reliability was calculated and obtained. Discussion of Results & Conclusions To analyze the hypothesis of a two-step approach suggested by Anderson and Jerbing (1988), structural equation modeling is used. Firstly, the model can be fitted to measure and confirm the measurement model. In the second step of the analysis, assumptions are tested. The fit criteria are the most important steps in the analysis of structural equation modeling. According to research findings, the fitted values are acceptable all fit indices show good condition. The results showed that the proposed structural model of the main goals of this study was fitted well. Another goal of this research is to provide a conceptual model for the analysis of assumptions as to provide key solutions. One of the purposes of determining the orientation of organizational culture has a significant impact in investigating the first hypothesis. This hypothesis was confirmed with the following three sub-hypothesis. There is no direct link between corporate culture and orientation of its existence. Another objective of the present study was to determine the significant impact of organizational culture on organizational conflicts that was shown in the second hypothesis. This hypothesis was confirmed. In fact, we can say that organizational culture can serve as a powerful resource for increasing the competitive position of the organization. Ultimately, the goal of the present study was to investigate the effect of organizational conflict as a mediator variable in the relationship between organizational culture and marker orientation. The analysis was performed using the indicated Organizational conflict as a mediator and it can tell how significant the role of organizational culture on market orientation is.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیرا پور |
مدیریت بازرگانی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
حبیب اله دعایی |
گروه مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_18318_a00bff777ca5dd67a1fc9c891ac79136.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338233.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات