این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۳۷-۵۳
عنوان فارسی
بررسی رابطه سرمایهاجتماعی و مصرفگرایی سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی مقاله
مصرفگرایی سیاسی به عنوان یکی از انواع مشارکت، از شاخصهای توسعه اجتماعی و فرهنگی در کشورها بهشمار میرود. یکی از گروه های عمده جامعه که شرکت آنان در روند اداره جامعه و توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ضروری به نظر می رسد، دانشجویان هستند. مصرفگرایی سیاسی دانشجویان که بزرگترین گروه جمعیتی در کشورهای در حال توسعه و مسؤولان اداره جامعه در آینده محسوب می شوند، اهمیت خاصی برای ثبات سیاسی و پویایی جامعه دارد. هدف از نگارش این مقاله بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و مصرفگرایی سیاسی دانشجویان در دانشگاه اصفهان است. روش تحقیق پژوهش در جمعآوری و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق رگرسیون چندگانه به روش پیمایشی است. این مطالعه بر روی 215 نفر از دختران و پسران دانشجوی دانشگاه اصفهان انجام شده است. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه استفاده شده است که اعتبار آن، به روش صوری، و پایایی آن، به کمک آماره آلفای کرونباخ سنجیده شده است و دادهها از طریق نرم افزار SPSS16 تحت محیط ویندوز تجزیه و تحلیل شد. با تقسیم سرمایه اجتماعی به دو متغیر (اعتماد اجتماعی و شبکههای اجتماعی)، به همراه در نظر گرفتن سه وجه از مصرفگرایی سیاسی؛ یعنی رفتارها، انگیزهها و عادات مشاهده می شود که همبستگی های معناداری میان ابعاد سرمایه اجتماعی و میزان مصرفگرایی سیاسی پاسخگویان وجود دارد که در این میان، مصرف سیاسی، بیشترین تأثیر را از انسجام اجتماعی از مؤلفههای شبکههای اجتماعی و کمترین تأثیر را از اعتماد تعمیمیافته از مؤلفههای اعتماد اجتماعی میپذیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigating the Relationship between Social Capital and Political Consumerism among Isfahan University Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction This study seeks to investigate social factors influencing political consumerism. Political consumerism is influenced by peopleâs individual qualities on the one hand, and by social qualities, on the other. Political consumerism is closely related to goods and services of consumption policies. In other words, political consumerism is defined as power relation and how resources are used and allocated. Political consumers choose services and goods based on their political moral values and not because of the good or service per se. Political consumers are social players, who consciously engage in the economy and the market and their behavior affects social relations. In this regard, many studies indicate that a relationship exists between consumerism and social relations, particularly in issues associated with identity and culture. Therefore, this studyâs hypothesis is that individuals with a higher share of social capital tend to have higher political consumption. Similarly, individuals with stronger social relations with others and more trust in people and other institutions tend to engage in political consumerism more than others. Of course, one should not overlook the fact that control variables such as gender, income and education also influence individualsâ political consumerism. Accordingly, main research objectives are: 1. Measuring respondentsâ share of social capital 2. Analyzing the amount of political consumption and its dimensions among respondents 3. Analyzing the relationship between social capital and political consumerism among respondents Methods and Materials Survey method is applied in this study. Population includes all undergraduate students at Isfahan University from all disciplines in the educational year 2011-2012. Research sample included 250 individuals who were selected by cluster sampling method so that 250. However, only 215 remained after discarding spoilt questionnaires. We applied two questionnaires including Author-designed political consumerism questionnaire to evaluate political participation. This questionnaire is designed in the manner of Likert scale, containing 6 questions, according to political consumerism model designed by Setwell and Hugh (Setwell and Hugh, 2003). In this study, reliability coefficients of this scale were found to be 0.71 using Cronbachâs alpha. Studying test validity based on similar tests and calculating internal consistency coefficient show that this questionnaire enjoys high reliability and validity. The study was divided into three levels of behavioral, motivational and habitual. This scale is an instrument for evaluating individualsâ political consumerism and each question is set on a scale of 1 (completely agree) to 5 (completely disagree). Social capital questionnaire this questionnaire contains questions about dimensions of social capital and social networks. These dimensions were extracted from existing theories about social capital (Putnam indices) and questions were designed for the scales. Using Cronbachâs alpha, reliability coefficients for social trust (15 questions) and social networks (21 questions) dimensions were found 0.75 and 0.71 and 0.73 for the entire questionnaire (36 questions), respectively. In the preliminary study, findings showed that there was no need for deleting any of the statements. This scale is an instrument for evaluating individualsâ social capital and each question was scored on a scale of 1 (completely agree) to 5 (completely disagree) and 3 questions in each dimension and 6 questions in total from the 36 questions are inversely scored. Discussion of Results & Conclusions The purpose of this study was to theoretically and experimentally analyze the effect of social capital on political consumption among students of Isfahan University. Results indicated a significant relationship between social capital and interest in value, ethical and political considerations of commodity consumption. This corresponds with the theories of Micheletti, John and Klein, Andersen and Tobiasen, Stoll and Hooghe, Dawson and Valendorf., which have shown that social trust and social associations in people with a high social capital have considerable effect on their actions and leads to their tendency toward boycotting or encouraging purchase of necessities according to their own political, cultural and ethical values. In other words, there appears to be significant differences among students under study in terms of social capital and this manifests itself in their political consumption. In general, findings indicate a positive relation between social capital and political consumerism. Therefore, research hypothesis is confirmed. In other words, individuals with a higher social capital consume politics more than those with lower social capital.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسلم بیگی |
گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حسین روحانی |
گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حسین روحانی |
هیات علمی
سجاد محمود اوغلی |
اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
محمود رضا رهبر قاضی | mahmood reza
گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سید جواد امام جمعه زاده | seyed javad
گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_18292_4a21e95e3854c9ccec79ee90e456a4d6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338253.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات