این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۷۵-۹۲
عنوان فارسی
بررسی تاثیرات مصرف رسانه ای بر هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی مقاله
هدف از نگارش این مقاله، بررسی رابطه میان تاثیرات مصرف رسانه ای بر روی هویت اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان است. دانشجویان به لحاظ کاربرد ابزار رسانهای در معرض تغییرات هویتی وسیعتری هستند که رفتار، کردار، طرز پوشش، مدگرایی و نوگرایی آنان، این تغیرات هویتی را نشان می دهد. درک بهتر تاثیر رسانه های جمعی بر هویت اجتماعی دانشجویان می تواند در تشخیص رفتارهای اجتماعی و سیاسی این قشر تاثیر گذار باشد. روش تحقیق پژوهش در جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها، روش پیمایشی است. این مطالعه بر روی 188 نفر از دختران و پسران دانشجوی دانشگاه اصفهان صورت گرفته و برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه استفاده شده است. یافتهها نشان می دهد که همبستگی های معناداری میان ابعاد کیفیت و کمیت رسانه های جمعی با ابعاد هویت اجتماعی پاسخگویان وجود دارد. در حالی که استفاده از رسانههای چاپی- نوشتاری و دیداری- شنیداری بر روی هویت ملی، گروهی، مذهبی و جنسیتی تاثیر مثبتی میگذارد و باعث تقویت این هویتها میشود، ولی با هویت قومی رابطه منفی دارد. در رابطه با استفاده از رسانههای الکترونیکی و تاثیر آن بر هویت قومی، یافتهها نشان داد که هویت قومی کسانی که از این رسانهها استفاده میکنند، قویتر از کسانی بوده که از این وسیله استفاده نمیکنند. تاثیر رسانه های الکترونیک بر دیگر ابعاد هویت اجتماعی منفی بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Study of the Impact of Media Consumption on the Social Identity of Isfahan University Students
چکیده انگلیسی مقاله
      In this paper the impact of media consumption on social identity among students of Isfahan University is studied. Among different social groups, students are subject to wider identity changes. The variety of their behavior, manners, clothing, fashion, etc. illustrates these changes. A deeper understanding of the impact of media on Studentsâ social identity can help us better understand their political and social behavior. This study applied survey method to collect and analyze data about media consumption and social identity. Sample size includes 188 male and female students of Isfahan University, who filled out our research questionnaire. The results of the study show that there is a significant relationship between quality and quantity of media consumption and respondentsâ social identity. While using printed and audio-visual media has a positive impact on national, religious, group, and gender identities, and encourages them, it has a negative impact on ethnic identity. Contrary, using electronic media strongly affect the social identity of students, and have negative impact on other dimensions of social identity. Â
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Social identity, Mass Media, Media Consumption
نویسندگان مقاله
حسین هرسیج |
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
رضا محموداوغلی |
استاد دانشگاه
رضا محموداوغلی |
دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
امید عیسی نژاد |
دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمودرضا رهبرقاضی |
دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_18271_084a8c12836f7a03fb414006b21cdf48.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338276.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات