این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۱۶۷-۱۸۴
عنوان فارسی
بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با اعتماد اجتماعی دبیران مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان مرند
چکیده فارسی مقاله
اعتماد اجتماعی یکی از مهمترین مفاهیم علوم اجتماعی است که وجود آن تبادل اجتماعی را تسهیل کرده، برای ارتقای عملکرد سازمانی، امری حیاتی به شمار میرود. تحقیق حاضر با هدف بررسی اعتماد اجتماعی دبیران مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان مرند انجام شد. در چارچوب نظری پژوهش حاضر، از تئوریهای عقلانی، کنش معقول و از نظریات گیدنز، کلمن، اینگلهارت، زتومکا، اریکسون و بوردیو استفاده شده است. ابزار اندازهگیری در پژوهش حاضر پرسشنامه بوده است. نمونه آماری 280 نفر از کل (1285) دبیران مقطع متوسطه تعیین شده و روش نمونهگیری از نوع تصادفی مطبق بوده است. در تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار آماری SPSS و از تکنیکهای آماری، چون آمارههای توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون t استفاده شده است. عمدهترین نتیجه به دست آمده از پژوهش حاضر، آن است که میزان اعتماد اجتماعی دبیران در سطح بالایی بوده است. همچنین، نتایج دیگر تحقیق نشان میدهد که عواملی چون انتظار فایده، سنتگرایی و باورهای دینی با اعتماد اجتماعی رابطه مستقیم و بیگانگی اجتماعی با اعتماد اجتماعی رابطه معکوس داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Study of Social Factors Related to Social Trust among High-School Teachers of Marandâs Department of Education
چکیده انگلیسی مقاله
      Social trust is one of the most important concepts of the social sciences whose presence facilitates social communication. It is essential for organizational performance as well. The present study aimed to investigate social trust among high-school teachers of Marand. Our theoretical framework is inspired by rational choice theory, reasoned action theory, and ideas of Giddens, Bourdieu, Colman, Erikson and so on.The measurement instrument is questionnaire. The sample is composed of 280 individuals, who were selected from a population of 1285 (all high-school teachers in Marand) using stratified random sampling. The data was analyzed by SPSS, using statistical techniques such as T test, ANOVA, and correlation coefficients. The main result of this study is that respondentsâ social trust is at a high level. Also, variables such as profit expectation, traditionalism and religious beliefs are in a direct relationship with social trust, but social alienation is in a reverse relationship with social trust.      Â
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدباقر علیزاده اقدم | mohammad bagher alizadeh aghdam
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
محمود علمی |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)
عبدالحسین ملکوتی دیزج یکان | malakouti dizaj yekan
کارشناس ارشد جامعه شناسی
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_18275_37e59f1b8de17f50a5b939438448f6d9.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338280.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات