این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی کاربردی، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۲۰۷-۲۲۹

عنوان فارسی بررسی عوامل جامعه شناختی مؤثر بر وندالیسم (مورد مطالعه: دانش آموزان دبیرستانی شهر اهواز)
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر، پیرامون بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر وندالیسم میان دانش‌آموزان دبیرستانی ناحیه دو شهر اهواز انجام شده است. داده های این تحقیق با روش پیمایشی از نمونه‌ای با حجم 376 نفر جمع آوری شد که از جمعیت 17056 نفری دانش آموزان پسر و دختر دبیرستانی ناحیه دو شهر اهواز به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده بودند. متغیر وابسته ( وندالیسم) ، به دو شیوه عملیاتی شد و رابطه آن با متغیرهای مستقل، شامل جنسیت دانش آموزان ، وضعیت تحصیلی دانش آموزان، پایگاه اجتماعی- اقتصادی افراد، ارتباط دانش آموز با افراد بزهکار، احساس بی قدرتی، احساس بی هنجاری، احساس محرومیت نسبی و احساس انزوای اجتماعی، که برگرفته از نظریات: الف) جامعه شناسان کل نگر یا همان کلاسیک ها ( دورکیم و مرتون ) و ب) جامعه شناسان خردنگر یا معاصر ( کوهن، کلووارد و اوهلین و میلر با نظریه خرده فرهنگ؛ ساترلند با نظریه یادگیری افتراقی؛ سیمن با نظریه بیگانگی و هیرشی با نظریه کنترل اجتماعی) است؛ فرضیه سازی و آزمون شد. ابزارگردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه است. تجزیه و تحلیل یافته ها فرضیات تحقیق را تأیید کرده اند. نتایج پژوهش نشان داد که معادله پیش بینی شدت گرایش به رفتار وندالیستی می تواند، 406/0 درصد از واریانس متغیر وابسته را پیش بینی کند. پس مدل پژوهش، توانسته است با استفاده از هفت متغیر وضعیت تحصیلی، پایگاه اجتماعی-اقتصادی ، ارتباط با افراد بزهکار، احساس بی قدرتی ، احساس محرومیت نسبی، احساس انزوای اجتماعی و احساس بی هنجاری، 406/0 درصد از واریانس متغیر وابسته را پیش بینی کند، بنابراین، می توان گفت از قدرت پیش بینی خوبی برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating Sociological Factors Affecting Vandalism (Case study: Ahvaz’s High-school Students)
چکیده انگلیسی مقاله       This research is a study on the efficient sociological factors on Vandalism across high school students of district two of Ahvaz. The research data was collected through a survey, and participants were 376 cases out of 17054 high-school students of district two. They were randomly selected by a categorical method. The dependent variable(vandalism) was investigated via a questionnaire and its relationship with the independent variables such as gender, educational level, socio-economic status, relationship with vandals, feeling of weakness and abnormality, relative deprivation , and social isolation , which are driven from the theories of various sociologists, including holistic sociologists or the very classics (Durkheim or Merton) and, contemporary sociologists (Cloward, Ohlin and Miller, Sutherland ,Seaman and Hirshi ) was hypothesized and tested. The collected data was analyzed using descriptive and inferential statistics via SPSS . Analysis of the findings confirmed the research hypothesis. Results showed that the prediction equation of the trend tendency toward Vandalistic behavior can predict 0/406 percent of the variance of the independent variable. And since the research model could predict 0/406 percent of the variance of the independent variable using seven variables (academic achievement, social-economic status, contact with offenders, feeling of powerlessness, sense of relative deprivation, sense of social isolation, and sense of anomie), it can be said that its predictive power is good.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسلام حیدری |
کارشناس ارشد جامعه شناسی

مهربان پارسامهر |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

مهربان پارسامهر |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://jas.ui.ac.ir/article_18277_541082e21fff103206524400a55ef435.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات