این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی کاربردی، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۱-۲۰

عنوان فارسی بررسی عوامل آموزشگاهی و تأثیر آن بر کجرفتاری
چکیده فارسی مقاله چکیده یکی از مهمترین کارکردهای مدرسه، جامعه‌پذیری دانش‌آموزان است که نبود آن، به کجرفتاری دانش آموزان خواهد شد. هدف اصلی مقاله‌ حاضر، بررسی عوامل و مؤلفه‌های مدرسه و تأثیر آنها بر کجرفتاری دانش‌آموزان است. چهارچوب نظری تحقیق، ترکیبی از نظریه‌های فشار عمومی اگنیو (1992)، پیوند اجتماعی هیرشی (1969) و پیوند افتراقی ساترلند (1939) و با کنترل متغیر وضعیت خانواده‌ دانش آموزان است. روش تحقیق کمی- پیمایشی است و جامعه‌ آماری آن 13686 نفر دانش آموزان پسر دبیرستان‌های دولتی شهر یزد هستند که در سال تحصیلی 87-88 مشغول به تحصیل بوده‌اند. بنابراین، از میان آنها200 نفر با محاسبه‌ فرمول کوکران انتخاب شدند که از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی به طور خود ابزار به پرسش‌نامه پاسخ دادند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که مؤلفه‌های مدرسه؛ یعنی متغیر تعامل اولیاء و برنامه‌ درسی مدرسه، با تعلق فرد با مدرسه رابطه‌ی مستقیم و معناداری وجود دارد و همچنین، متغیرهای مناسبات اولیای مدرسه با فرد،‏‏ برنامه‌ درسی مدرسه، تعلق فرد با مدرسه و همنشینی با دوستان منحرف، رابطه‌ معناداری با کجرفتاری فرد در مدرسه دارند که از میان مؤلفه‌های فوق تعامل منفی اولیای مدرسه با فرد تأثیر بیشتری بر کجرفتاری فرد در مدرسه داشته است و بین تعلق فرد به مدرسه و پیوند افتراقی با دوستان منحرف، رابطه‌ مستقیم و معناداری وجود دارد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Survey educational factors and its influence on deviance
چکیده انگلیسی مقاله       This paper Object is to investigate of school factors and its influence on students deviance. This paper Theoric framework is composition of: Egnive(1992) Theory of public pressure ,Herchi(1969) social linkage and Satterland(1939) Differential linkage and with control of situation of student family variable. Research methodology is scaling and choose 200 student among of 13686 student of public school by Simple random sampling method in yazd state. and they response to questionair automatically. Result of this survey shows school factors( Interaction with parents ) have direct relation with school Curriculum. And students deviance have Significant relation with parents Interaction with school and person interaction with school and person Belong to school and interaction with deviant freinds. parents Interaction with person have effect a meant of 29%.And there is significant and direct relation between person Belong to school and Differential linkage with deviant friends.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید معیدفر |
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

حسین مقیمی اسفندآبادی | moghimi esfandabadi
کارشناس ارشد مطالعات جوانان دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jas.ui.ac.ir/article_18258_93a56f01b6c11968b581d6f8203b452f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338292.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات