این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۱۷۹-۱۹۲
عنوان فارسی
فشار هنجار تعهد اجتماعی درایران
چکیده فارسی مقاله
علی یوسفی، دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد * مارینا فرهودی زاده، دانشجوی کارشناس ارشد دانشگاه فردوسی مشهد مرضیه لشکری دربندی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد چکیده تعهد اجتماعی حاکی ازهم ذات پنداری و وابستگی عاطفی فرد با جامعه است. این تعهد متضمن ترجیح نفع جمعی بر نفع فردی (تعهدپذیری) و قبول انتظارجامعه برای گذشتن از نفع فردی (فشارهنجاری) است. تحلیل ثانویه دادههای پیمایش انسجام اجتماعی در ایران نشان میدهد که 64.6 درصد از ایرانیان تعهدپذیر اجتماعیاند و در دوراهی نفع جامعه- نفع خود، نفع جامعه را ترجیح می دهند و انتظار جامعه را نیز چنین میدانند. در مقابل 17.3 درصد از آنها نیز تعهدناپذیر اجتماعی اند و در دو راهی مذکور، نفع خود را ترجیح میدهند و انتظار جامعه را از خود نیز چنین می پندارند. 18.1 درصد از ایرانیان نیز از عمل مسؤولانه ، تعریف شخصی داشته، در موقعیتهای مذکور، بر مبنای هنجارهای شخصی عمل میکنند. بعلاوه، میانگین فشار هنجاری تعهد اجتماعی (فشار وجدانی برای عمل مسؤولانه) در ایران بر روی یک مقیاس 0 تا100 برابر 62.7 است و فشار وجدانی برای انجام عمل متعهدانه در ایران بیشتر از فشار وجدانی برای ترک آن است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Pressure of Societal Commitment Norm in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
      Abstract  Societal commitment involves sympathy and emotional attachment of actors to society and implies preference for public interest over self-interest. Secondary analysis of the Iranian Social Integration survey data shows that 64.6% of Iranians are socially committed and whenever faced with a dilemma of collective vs. self, they prefer public interest to self-interest and they assume it is expected to do so. On the contrary, 17.3% of the people are not socially committed and prefer their own self-interest according to their own perception of general expectation of others. Also, 18.1% of the people have their own definitions of responsible behavior and their actions are assorted according to their own personal norms. The mean of pressure of societal commitment norm (conscious pressure for responsible behavior) is 62.7(on a 100 base scale) and pressure for responsibility is stronger than irresponsibility.   Â
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی یوسفی |
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
مارینا فرهودی زاده |
دانشجوی کارشناس ارشد دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
مرضیه لشکری دربندی | lashkari darbandi
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_18266_87a374c6cf57a9a3da8e3a337a7020b4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338300.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات