این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۳۵-۵۰
عنوان فارسی
تحلیل رابطهی بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
چکیده طی دههی گذشته، تعداد زیادی از متخصصان روانشناسی تربیتی، بر اهمیت رشد مهارتهای هیجانی و اجتماعی کودک، در طول تحصیلات آموزشگاهی تأکید داشتهاند و این به علت اثرپذیری مهارتهای سازگاری اجتماعی از قابلیتهای هیجانی فرد است که میتواند درجریان رشد خود را نشان دهد. بنابراین، با توجه به اهمیت هوش هیجانی در تغییر استرس و سازگاری رفتارها، این مطالعه به منظور بررسی میزان رابطهی بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر نوجوان انجام شده است. جامعهیآماری این پژوهش کلیهی دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی و دبیرستان شهرستان فسا بودند که با توجه به میزان برآورد حجم آماری و روش پژوهش - که توصیفی از نوع همبستگی بود - از میان آنان، 150 نفر (50 نفر 10 تا 12 سال پایهی اول راهنمایی، 50 نفر 13 تا 15 سال پایهی سوم راهنمایی، 50 نفر 16 تا 18 سال پایهی سوم دبیرستان) به شکل نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای گزینش شدند. فرض اصلی این پژوهش، این بود که هوش هیجانی و مؤلفههای آن با سازگاری اجتماعی نوجوانان رابطهی معناداری دارد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که بین عوامل هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان گروه سنی 12-10 سال و گروه سنی 15-13 سال رابطهی معناداری در سطح (01/0 P ). نتایج همچنین نشان داد که بین هوش هیجانی کلی و سازگاری اجتماعی رابطه معنادار است. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین میانگین نمرههای سازگاری اجتماعی و میانگین نمرههای هوش هیجانی در سه گروه تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 > P ). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که تربیت و تقویت هوش هیجانی میتواند در تربیت مهارتهای اجتماعی و سازگاری اجتماعی نوجوانان مؤثر واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Analysis of relationship between emotional intelligence and social adjustment in teenager male students.
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The aim of this study was to examine the relationship between emotional intelligence and social adjustment in a sample of teenager students from Fasa city. Method: For this purpose, 150 students, who were volunteers to participate in this research, of three age groups- 10-12 years old(first grade of guidance school), 13-15 years old (third grade of guidance school), and 16-18 years old (third grade of high school)- were selected by multiple clustral random sampling. All participants were asked to complete the Emotional Intelligence Scale (EIS) and the Social Acceptance Questionnaire (SAQ). Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations and regression analysis. Results: The results of multiple regression analysis showed that there is a significance relationship between the emotional intelligence and the social adjustment of the students of 10-12-year old group and 13-15 year old group (P< 0/01). But there was not significance relationship between the emotional intelligence and the social adjustment agents at 16-18-year old group (P>0/05). There was also a significance relationship between the total emotional intelligence and social adjustment at the level (P0/05). Conclusion: The results of regression analysis showed that the social adjustment of teenagers could be predicted by emotional intelligence. That is, when emotional intelligence will be high, the social acceptance and social adjustment is high and vice versa. Based on findings, it can be concluded that emotional intelligence improves the quality of social and emotional relationship skills. It also helps individual to coping with life problems and stress.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotional Intelligence, social adjustment, adolescents
نویسندگان مقاله
احمد یارمحمدیان |
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حیدر شرفی راد | sharafi rad
دانش آموخته ی گروه روا ن شناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_18242_01ae8bc312565796afe9781975ed82cb.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338304.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات