این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۶۳-۸۲
عنوان فارسی
رابطه جامعهپذیری سازمانی و تعهد سازمانی در بین دبیران مدارس متوسطه شهر همدان
چکیده فارسی مقاله
چکیده هدف این پژوهش بررسی رابطه بین جامعهپذیری سازمانی و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه شهر همدان بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران مدارس متوسطه شهر همدان بود که در پژوهش حاضر 143 نفر از آنها بصورت خوشهای تک مرحلهای انتخاب شدند، برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه جامعهپذیری سازمانی کلاین و همکاران (2006) و پرسش نامه تعهد سازمانی آلن و مییر (1991) استفاده بعمل آمد. پس از یک مطالعه مقدماتی ضریب پایائی دو پرسش نامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب برای جامعه پذیری سازمانی 75/0 و برای تعهد سازمانی77/0 بدست آمد. مدل ارائه شده شامل شش مولفه جامعه پذیری سازمانی (وظیفه، زبان، سیاست، اهداف و ارزش ها، تاریخچه، همکاران) و سه مولفه تعهد سازمانی(عاطفی، هنجاری و مستمر) می باشد.یافته ها نشان داد که فرضیه اصلی پژوهش مورد تائید قرار گرفته بنابراین، بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد( 05/0 p< ). از بین مولفه های جامعه پذیری، دو بعد وظیفه و همکاران دارای توان پیش بینی معنا داری برای تعهد سازمانی بودهاند . تحلیل رگرسیون همچنین نشان داد بین ابعاد جامعه پذیری سازمانی در کل و تعهد عاطفی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که از این ابعاد، وظیفه، اهداف و ارزش ها و تاریخچه رابطه معناداری با تعهد عاطفی نشان داد. همچنین بین ابعاد شش گانه جامعه پذیری سازمانی و تعهد مستمر رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد که ابعاد زبان، سیاست و همکاران در سطح( 05/0 p< ) دارای رابطه معناداری با تعهد مستمر می باشند. همچنین نتایج نشان داد که ارتباط بین شش بعد جامعه پذیری در کل و تعهد هنجاری مثبت بوده و ابعاد وظیفه و سیاست در سطح ( 05/0 p< ) رابطه معناداری با تعهد هنجاری دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A study of the relationship between organizational socialization and commitment of teachers Hamadan secondary schools
چکیده انگلیسی مقاله
      Abstract  The purpose of this study has been to determine the relationship between organizational socialization and organizational commitment among high school teachers. Population of this study was all of the teachers that were working in high schools of Hamadan city in 1389 and of this number, 143 persons were selected by single-stage cluster method. For collecting of data, 2 questionnaires have been used: questionnaire of organizational socialization Klein and colleagues ( 2006), and questionnaire of organizational commitment Allan and Mayer ( 1991 ). After a pilot study the reliability coefficient was calculated from the two questionnaires that Cronbach's alpha for organizational socialization 0. 75 and for organizational commitment was 0.77. This model is includes six components of organizational socialization (task, language, politics, goals and values, history, colleagues) and the three components of organizational commitment (affective, normative and continuous). The results showed that the main research hypothesis was confirmed , therefore, there is a significant positive relationship between organizational socialization and organizational commitment . (p
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا هویدا |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
عبدالرسول جمشیدیان |
مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حجت اله مختاری فر |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_18234_f4b3296dbfbf0169e7290014a1103ff8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338314.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات