این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۸۳-۱۰۰
عنوان فارسی
بررسی عوامل موثر در بروز رفتارهای وندالیستی در میان دانش آمـوزان مقطـع متوسطه شهرستان ایذه
چکیده فارسی مقاله
چکیده هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر رفتارهای وندالیستی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان ایذه می باشد. به همین جهت از نظریه های جامعه شناسی،روان شناسی و روان شناسی اجتماعی به عنوان چارچوب نظری استفاده شده است. روش تحقیق حاضر پیمایشی بوده و از تکنیک پرسشنامه جهت جمع آوری داده ها استفاده شده است. نمونه آماری تحقیق تعداد 386 نفر دانش آموز بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. نتایج نشان داد که متغییرهای پایگاه اجتماعی- اقتصادی و وضعیت دانش آموز رابطه معنادار و معکوسی با متغییر رفتار وندالیستی داشته اند و متغییرهای معاشرت با دوستان ناباب ،تنبیه در مدرسه ، ناسازگاری والدین و از خود بیگانگی رابطه مستقیمی با رفتارهای وندالیستی داشته اند. در تحلیل رگرسیون چند متغیره، در معادله پیش بینی گرایش به رفتار وندالیستی، متغییرهای از خود بیگانگی و تنبیه در مدرسه توانستند 42 درصد از واریانس متغیر وابسته را پیش بینی کنند و در معادله پیش بینی رفتار وندالیستی(عمل) چهار متغیر تنبیه در مدرسه ، از خود بیگانگی ،وضعیت دانش آموز و پایگاه اجتماعی - اقتصادی دانش آموز توانستند 38 درصد از تغییرات را پیش بینی کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Survey of affecting factors on high school student's vandalistic behaviors in Izeh
چکیده انگلیسی مقاله
        Abstract  The aim of this study is to examine affecting factors on high school student's vandalistic behaviors in Izeh. In this respect, we use sociological, psychological and socioâpsychological theories as our theoretical frame. Survey is our research method and a questionnaire used for collecting data. The sample consists of 386 students, who were selected through stratified random sampling. Finding show that age, socio- economical status and educational condition of student have significant inverse relationship with vandalistic behavior, and there is direct significant relationship between punishment, parent's discompromise , self alienation and having bad friends vandalistic behavior among students .In multivariate regression analysis for predictive equation of tendency for vandalistic behavior, variables including self alienation and punishment in school could explain 42 percent of dependent variable variation, and for vandalistic behavior, variables including punishment in school , self alienation, educational condition of student and socio- economical status could explain 38 percent of dependent variable variations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید عبدالحسین نبوی | seyed abdolhossein
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
حسین ملتفت |
مربی گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
علی براتیان |
کارشناس ارشد جامعه شناسی
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_18235_1ffb980ee3b76bed87c36ef4d2db6ce8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338315.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات