این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۶۷-۹۴
عنوان فارسی
رابطه احساس محرومیت نسبی با گرایش به هوّیت ملی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه اصفهان)
چکیده فارسی مقاله
چکیده در این مقاله سعی شده است پاسخ علمی به این پرسش ارائه شود که بین گرایش به هوّیت ملی و احساس محرومیت نسبی چه نسبتی وجود دارد؟ برای ورود به بحث، از مدخل بررسی محتوای مفهومی هوّیت ملی وارد شده و علل و دلایل ابهام در تعریف هوّیت ملی را برشمردهایم. در نوشتار حاضر هوّیت ملی به مثابه نوعی هوّیت اجتماعی تلقی شده، طوریکه در این نوع تلقی دایره اجتماع و ملّت بر یکدیگر منطبق شده اند. به همین جهت برای تشریح و تبیین هوّیت ملی به سراغ نظریه هوّیت اجتماعی رفتهایم. نظریه هوّیت اجتماعی عمدتاً به دست تاجفل صورتبندی شده است و منظور از آن، انگارهای است که از پیوستن فرد به یک گروه و یا طبقه اجتماعی خاص سرچشمه میگیرد. مقصود تاجفل از طرح نظریه هوّیت اجتماعی، صورتبندی بسیاری از فرایندهای روانشناسی اجتماعی بوده است که زمینه ساز بروز و ظهور محرومیت نسبیاند. هوّیت اجتماعی و احساس محرومیت نسبی با یکدیگر پیوند نزدیکی دارند. پس از واکاوی این دو نظریه، به رویکردی تلفیقی پرداختهایم که به منظور شناخت شرایط روانی-اجتماعی است که افراد تحت آن شرایط گرایش مییابند. در اعتراضات جمعی به منظور حصول تغییرات اجتماعی وارد شوند. شایان ذکر است که این تحقیق بصورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 87-88 انجام شده است. روش نمونهگیری در مرحله اول نمونه گیری طبقه بندی شده و در مرحله دوم نمونه گیری سهمیهای بوده است و حجم نمونه 490 نفر بوده است. فرضیه اصلی این است که گرایش دانشجویان به هوّیت ملی؛ یعنی احساس تعلّق، تعهّد و وفاداری آنان به سرزمین، ملت، جامعه و دولت ایران با میزان احساس محرومیت نسبی رابطه دارد. یافتههای تجربی نشان می دهد که فرضیه اصلی تحقیق قابل تایید در جامعه آماری است و احساس محرومیت نسبی با گرایش به هوّیت ملّی، همبستگی معکوس و نسبتاً قوی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Relation between Relative Deprivation and Attitude Toward National Identity (Case Sampling: Students of Isfahan University)
چکیده انگلیسی مقاله
In this article, we try scientfically to response that what the relationship is between national identity and relative deprivation? To investigate the relationship, we have survey concept of national identity and have explained the causes of ambiguity in the definition of national identity. In present article, national identity is as a social identity, therefore in the view the spher of community and nation are conformed. Therefore in order to explain of national identity have used the Social Identity Perspective. Social Identity Perspective is conceptualized by Tajfel, and is the individualâs knowledge that he belongs to certain social group stogether with some emotional and value significance to him of this group membership. much of social identity can be seen as an attempt to articulate some of the social psychological processes which are responsible for the genesis and functioning of relative deprivation. Social identity and relative deprivation are interrupted. Then we are explained a integrated perspective, in this paper integrates social identity theory with relative deprivation theory so as to specify the social psychological conditions under which individuals form strong intentions to engage in collective protest actions in order to achieve social change. It is considered that this research has been carried out through a survey using questionnaire distributed among students from Isfahan university in the academic year of 1398-89. In the first stage of the research, stratified sampling and in the second stage, quota sampling were used. Some 490 subjects were selected as the sample. the basic hypothese is that there is relationship the attitude of students to national identity and relative deprivation. The experimental findings confirms the basic hypotheses in the Statistical society and shows that there is inverse correlation and relatively streng between relative deprivation and tendency to national identity.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی ربانی |
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
علی ربانی |
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
رسول ربانی |
استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمدرضا حسنی | mohammad reza
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_18225_62766e2686d180919f17bf09465ca45b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338323.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات