این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی کاربردی، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۹-۳۶

عنوان فارسی تحلیل آماری بر روند گسترش ناموزون کاربری شبکه معابر در شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله چکیده از بین کاربری های شهری، فضاهای سبز بخشی از پیکره با اهمیت شهرها هستند که به عنوان بخش جاندار ساخت کالبدی شهر، تلقی می شوند و در هماهنگی با بخش بیجان کالبد شهر ، بافت و سیمای شهر را تشکیل می دهند. اما با توجه به نقش و جایگاه گسترش فضاهای سبز در شهرها ، طی سالهای اخیر در بیشتر شهرهای ایران از جمله شهر زیبای اصفهان که روزگاری به عنوان الگوی باغشهر اسلامی و شهری با سرانه ایده آل فضای سبز در دنیا مطرح بود، به جای گسترش فضاهای سبز، به توسعه فضاهای کالبدی- مسکونی ، تجاری ، شبکه معابر ، پارکینگ و ... پرداخته شده است. این در حالی است که بر اساس طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان ، از میان کاربریهای اولویت دار ، کاربری فضای سبز در اولویت اول و کاربری شبکه معابر در اولویت ششم برنامه ریزی قرار دارد. متأسفانه دیدگاه حاکم فعلی، نگرش تک بعدی به برنامه ریزی و ترکیب کاربریها دارد و ارتباط فضاهای شهری با یکدیگر تقریباً فراموش شده است. در شرایط کنونی بسیاری از برنامه ریزان شهری بر گسترش معابر و پارکینگ جهت حل مشکلات ترافیکی اعتقاد دارند، اما با توجه به تقاضای بالای سفر، خرید و تملک آسان خودرو ، علاقه شهروندان به استفاده از خودروشخصی و افزایش روزافزون سفرهای شهری، بواسطه دسترسی نامناسب به خدمات شهری،گسترش خیابان و تبدیل بافتهای شهری به گذرهای عبوری و اختصاص درصد قابل توجهی از بودجه سازمانهای متولی امور شهری به ساخت خیابان ، بزرگراه و پارکینگ،تا چه زمانی می تواند پاسخگو باشد و آیا وقت آن نرسیده که برنامه ریزی سنتی کاربری اراضی شهری کنار گذاشته شود ؟ اگر روند فعلی امتداد یابد ، دیرزمانی نخواهد گذاشت که اگر از آسمان به شهر اصفهان بنگریم آن را شهری با زنجیره ای از خیابان های سیاه خواهیم دید نه یک شهر با زنجیره ای از فضاهای سبز. بنابراین این مقاله با دیدگاه مقایسه ای- تحلیلی به روند افزایش بی رویه شبکه معابر و پارکینگ و در مقابل کاهش فضاهای سبز در شهر اصفهان می پردازد و در پایان با بهره گیری از مولفه های نوین برنامه ریزی کاربری اراضی شهری ، راهکارهایی در راستای حل این معضل شهری ارائه می‌دهد. نتایج تحقیق نشان می دهد که دلیل اصلی ترافیک اصفهان،به بالا بودن تقاضای سفر شهری ، فرهنگ ترافیکی شهروندان و نرخ بالای تولید و جذب سفر شهری مربوط است و گسترش خیابان و بزرگراه چاره ساز نبوده و نباید توسعه بزرگراهها و خیابان های شهری جایگزین فضاهای سبز شهری شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Nowadays Isfahan! Green space city? Or black highway city?
چکیده انگلیسی مقاله        Abstract  In between urban land use, green spaces are part of the frameworks of the cities, which we refer to as the animate part of the framework structure of the city, and in correlation with inanimate part of the city they create the texture and appearance of it. But according to importance of expansion of green space in cities, instead of the development and expansion of these spaces in isfahan which was someday regarded as the model of Islamic garden –town with appropriate green space, the focus in the recent years have been more on the development of framework- residential, commercial, structures and roads, parking lots etc. but among the prior ones and roads have the sixth rank in planning. Therefore, it is clear that the current approach has a one – dimensional theory for planning and using all these users and the relation between these spaces with each other has been almost forgotten. For instance, in the current conditions, many of city planners focus on development of cross over and streets to diminish traffic, but regarding the high demands for travel, volume of automobile arrival, easy automobile buying and owning, the preference of citizens for using personal cars and the gradual increase in urban travels due in appropriate access to urban services, the expansion of streets and changing urban textures in to cross avers and devoting a substantial part of urban budgets to creating roads, highways , autobahns and parking lots, to what extent we can have control over cities , and isn’t it the time take aside the conventional planning for urban lands and do something to solve these problems? If the current process continues, soon in looking downward from the sky to this city, well see a black city with black links connected together, not a green city with green links connected together .so this paper analyzes the irregular increase in roads and crossovers and parking lots with a comparing – analyzing method and in turn studies the green spaces with a statistical method and finally provides some procedures to solve this problem, using modern components of urban planning.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود تقوایی |
دانشیار گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jas.ui.ac.ir/article_18205_8a0cec947a7a5a924cc2c563c0b8a4db.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338331.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات