این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی کاربردی، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۵۷-۷۲

عنوان فارسی بررسی میزان کاربست مؤلفه های سازمان یاددهنده در دانشگاههای دولتی کشور در سال تحصیلی۸۶-۸۵
چکیده فارسی مقاله  چکیده هدف از این مقاله بررسی میزان کاربست مؤلفه های سازمان یاد دهنده در دانشگاههای دولتی کشور بود. مؤلفه های سازمان یاددهنده در پنج مقولۀ دیدگاه قابل یاددهی، ایده ها، ارزشها، انرژی و قاطعیت در تصمیم گیری مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 25067 نفر اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی کشور (13335 نفر در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و 11372نفر در دانشگاه‌های وابسته به بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در سال تحصیلی86- 85 بوده و یک نمونه 345 نفری از میان آنان به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بصورت تصادفی انتخاب شد که 315 نفر در پژوهش شرکت نمودند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته 74 سؤالی بر مبنای نظریه سازمان یاددهنده تیچی در قالب طیف 5 درجه ای لیکرت استفاده شده است. پایایی کل پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 87 /0 برآورد گردید. برای آزمون سؤالهای پژوهش از آزمون های آماری پارا م تریک از جمله t تک نمونه ای استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد میانگین نمرات پاسخ دهندگان در مورد کاربست مؤلفه های سازمان یاددهنده در گروه نمونه همه کمتر از حد متوسط(3) می باشد و در تمام مؤلفه ها تفاوت معنی دار است. همچنین میزان مطلوبیت استفاده از مؤلفه های سازمان یاددهنده در دانشگاهها با میانگین 25/4 بسیار بالاتر از حد متوسط ارزیابی شده و t مشاهده شده از t بحرانی جدول بزرگتر است. لذا در این خصوص نیز تفاوت میانگین ها معنی دار می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A study of the application of teaching organization indices in Iranian public universities
چکیده انگلیسی مقاله          Abstract  The purpose of this article is to survey the amount of application and desirability of teaching organization's indices in public universities of Iran. The paper determines the indices of teaching organization in five domains, teachable point of view, ideas, values, emotional energy and edge. In this study the method is descriptive- survey. The statistical population of this research are all the faculty members of public medical and non medical universities in 1385- 1386. The sample consist of 345 managers and faculty members who were selected through random cluster multi stages sampling, but 315 took part in the research. In order to gather the data, a 74 item researcher made questionnaire on the basis of Tichy's teaching organization theory in the form of Lykert's 5 degree scale with a reliability of 0.87 is used. One sample t test is used to analyze the data. The findings of this research indicates that the mean scores of the subjects about the application of teaching organization indices are all less than the mean of criterion (3) and there is a significant difference between all the means of indices. But the examinees' responses regarding desirability in applying the teaching organization indices in universities with score mean of 4.25 is much more than the mean criterion. The observed t revealed that the differences of means in regarding all indices were significant.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین زارع |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

سعید رجایی پور |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

حسین مولوی |
استاد گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

زنده یاد مهدی جمشیدیان | zendeh یاد mehdi
استاد گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jas.ui.ac.ir/article_18207_fad4e18903f325ac61d5de958592bd0a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338333.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات