این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۹-۳۴
عنوان فارسی
به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصههای آموزشی و پژوهشی
چکیده فارسی مقاله
چکیدهتحقیقات انجام شده پیرامون برنامه های توسعه در کشورهای مختلف جهان، نشان دهنده محوری بودن نقش فناور ی اطلاعاتاست. براین اساس ، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استفاده از فناوری اطلاعا ت در عرصه های آموزشی و پژوهشی دانشگاهاصفهان انجام گرفته است . روش تحقیق پیمایشی بوده و جامعه آماری را دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضاء محترم هیأتعلمی دانشگاه اصفهان در سال 1387 که تعداد آنها برابر با 3981 نفر بوده ، تشکیل می دهد. روش نمونه گیری به صورت طبقه ایمتناسب با حجم و مقیاس پرسشنامه پنج درجه ای لیکرت بوده است ، روایی پرسشنامه توسط تعدادی از استادان و دانشجویانتحصیلات تکمیلی تأیید شده و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برای مؤلفههای شاخص آموزش ی 79 % و برای مؤلفه هایشاخص پژوهش ی 81 % محاسبه شده است . نتایج پژوهش نشان می دهد که میانگین استفاده پاسخگویان از فناوری اطلاعاتبرحسب میزان تحصیلات متفاوت است و بیشترین میزان استفاده از فناوری متعلق به اعضاء هیأت علمی بوده است . آزمون توکینشان می دهد که تفاوت میانگین استفاده از فناوری اطلاعات در بین د انشجویان دکتری و کارشناسی ارشد معنی دار نیست؛ ایندرحالی است که تفاوت میانگین استفاده از فناوری اطلاعات در اعضای هیأت علمی با میانگین دانشجویان کارشناسی ارشد ودکتری معنیدار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
level of Using Information and Comminication Teachnology in Educational and
چکیده انگلیسی مقاله
AbstractThe researches on developmental programs of different countries in the world have shown the importantrole of information and comminication teachnology. The current study examines the level of using andutilizing information and comminication teachnology in research and educational arena of IsfahanUniversity. It is of a survey nature and the statistical community includes graduate students, post graduatestudents and the faculty members of Isfahan University in 2008 (1387) that are 3981 persons. Samplingmethod is done corresponding to the volume of the community and the scal is likert five degree, validity ofthe research is approved by a number of faculty members and graduate student s and by using Cronbakhalpha, the reliability of questionnaire is calculated 79% for items of educational index and 81% for items ofresearch index. The results show that the average level of using information and comminication teachnologyby respondents varies due to their educational level, and the highest level belongs to the faculty members.The Tuky test shows that the difference of the average of using information and comminication teachnologybetween postgraduate and graduate students is not meaningful while the difference of the same betweengraduate and postgraduate students and faculty members is meaningful.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود تقوایی |
دانشیار گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمود اکبری |
دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_18151_360de0e18635b64bb5290b5a4ca3e00e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338341.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات