این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی کاربردی، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۱۲۳-۱۴۲

عنوان فارسی تحلیلی بر اهداف تربیت اخلاقی و اجتماعی از دیدگاه
چکیده فارسی مقاله چکیدهپس از رنسانس آدمی بر آن بود تا با تسلط بر طبیعت به آرامش دست یابد و یا حداقل زندگی راحت تری را تجربه نماید، اما گذرزمان نشان داد که آدمی در دست یابی به آرمان ها و تصوراتی که تفکر مدرن مد نظر داشته، ناموفق بوده است . در این میان عده ای بهمخالفت با این روند برخاستند، ولی اندیشمندی چون هابرماس در پی بازسازی آن برآمد . هابرماس با تاثیرپذیری از اندیشمندان مختلف برآن است که عقل مدرن نتوانسته تمام ابعاد خو یش را آشکار سازد و تنها عقل ابزاری بر جامعه مدرن مسلط گشته است، لذا وی با طرحرویکرد معرفت شناختی جدید و نظریه کنش ارتباطی در پی بازسازی پروژه مدرنیته است که به زعم وی عقیم یا ناتوان مانده است . در اینمقاله محقق با بهر ه گیری از رویکرد تحلیلی برآن است تا ا هداف تربیت اخلاقی هابرماس را آشکار سازد. نتیجه تحقیق نشان می دهد کهتاکید هابرماس بر عقلانیت ارتباطی، زیست جهان و اخلاق گفتگویی در نظریه کنش ارتباطی اهداف زیر را مطرح می سازد: در سطح فردیرشد و شکوفایی خرد مبتنی بر ارتباط متقابل هنجاری (عقل ارتباطی ) و در س طح اجتماعی دست یابی به تفاهم مبتنی بر کنش های اخلاقیهدف تربیت اخلاقی است . البته دست یابی به تفاهم هم در زمینه ای از آزادی و برابری صورت می گیرد و هم زمینه ساز رشد فضایلی چونعدالت و آزادی می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analytic Study of Habermas’ View on Moral and Social Education Goals:
چکیده انگلیسی مقاله AbstractAfter “Renaissance”, human wants to overcome nature and using it for peace or at least gettingcomfort life, but passing of the time shows that human in achieving ideals and imaginations of“modernity” is unsuccessed. In such condition, some thinkers are disagreed with this trend, butHabermas wants to reform it. Habermas with using different thinkers’ thoughts believes modernrationality could not explore all dimensions of itself and only strategic rationality rule over modernsociety, so Habermas wants to reform “modernity project” that he says is “unfinished project”, withdeveloping new epistemological approach and “Communicative Action Theory”. In this essay,writer using the analytical-discursive method wants to explore moral education goals. The findingshows that Habermas emphasizing on “communicative rationality”, “life world”, “discourse ethic”in “communicative action theory” propounds following goals: in personal level growth andfulfillment of rationality based on normative communication (communicative rationality) and insocial level achieving to consensus based on moral actions are moral education goals. Of course,achieving to consensus is occurred in the context that there is freedom and equity and this contextalso provides growth of virtues such as justice and freedom.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میرعبدالحسین نقیب زاده | m a
، استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

رضاعلی نوروزی | r a
دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jas.ui.ac.ir/article_18165_c3dc615c703d6cf0e36f01718cc28ac1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338355.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات