این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جامعه شناسی کاربردی
، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۷۱-۸۲
عنوان فارسی
تأثیر و نقش نگرش فرهنگی جامعه، نهاد خانواده و توسعه ارتباطات در گرایش زنان به
چکیده فارسی مقاله
چکیدهاز آنجایی که امروزه حضور زنان در اجتماع به لحاظ بهره مندی جامعه از توانمندیهای آنان و برخورداری ایشان ازامکانات جامعه در جهت رشد و تعالی فرد و اجتماع پسندیده است؛ لذا زمینه های تسهیل مشارکت زنان به عنوان نیمی ازمنابع انسانی در تسریع فرآیند توسعه و فضاسازی فرهنگی در عرصه جهانی و تحقق عدالت اجتماعی امری ضروری به نظرمی رسد . هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر نگرش فرهنگی جامعه، نهاد خانواده و توسعه فناوری اطلاعات ودر گرایش زنان به آموزش عالی بوده است. ( ICT) ارتباطاتطرح تحقیق توصیفی از نوع علی – مقایسه ای و ترکیبی ازکمی – کیفی بود. به این منظور از میان کلیه دانشجویان دختردانشگاههای دولتی اصفهان به طور تصادفی ساده متناسب با حجم تعداد 206 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهمحقق ساخته 38 سوالی و مصاحبه نیمه سازمان یافته بود . روایی پرسشنامه بر اساس نظرات پنج متخصص دانشگاهیتک t 0 برآورد گردید. داده ها با استفاده از تکنیکهای آماری / سنجیده شد و پایایی آن با کمک ضریب آلفای کرونباخ 93متغیره و تحلیل واریانس دو طرفه(مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد که نگرش فرهنگی جامعه، نهاد خانواده و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از سطحمتوسط درگرایش آنها به آموزش عالی موثر بوده است. بدین معنا که ارتقاء سطح فرهنگی جامعه(عمدتا" خانواده ها) و اصلاح نگرشرهبران جامعه و نیز توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات زمینه های گرایش بیشتر زنان به آموزش عالی را فراهم ساختهاست. بنابراین لازم است سیستم آموزش عالی کشوردودیتی بین زن و مرد قائل نشود . در پایان توصیه هایی ارائه شده (ICT) در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطاتاست از جمله تداوم حمایت مدیریت کشور و سیستم آموزش عالی در فراهم سازی زمینه های ارتقاء علمی زنان در کشور.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، جامعه، خانواده، آموزش عالی و زنان،
عنوان انگلیسی
The Effect of the Culturral Attitude of Society, Family and ICT on Women
چکیده انگلیسی مقاله
AbstractThe aim of this study was to investigate the effect of cultural attitude of society and family as well as ICTdevelopment on increasing attendance of women in higher education institutions. Using quantitative andqualitative methods, the research was a kind of Causal-Comparative. Out of all female student of publicuniversities in Isfahan, students were selected using stratified sampling. Research tools of this study were aresearchers-made questionnaire(38 items) and a semi-structured interviews. Reliability of the questionnairewas 0.93 using Cronbach,s alpha and its validity was examined by five university professors.All data wereanalysed by statistical technics using variance analysis(MANOVA) and t- test. Findings showed that all threeabove- mentioned research factors(cultural attitude of society, family and ICT development) were effectiveon increasing attendance of women in higher education institutions. Finally, some recommendations wereoffered including the need for continuing support of society leaders and higher education system in provisiongrounds for women scientific promotion.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Society, society, Higher Education and Women
نویسندگان مقاله
فتانه نقوی |
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی دورود (Islamic azad university of dorood)
بهجت یزدخواستی |
گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمد جواد لیاقتدار | mohammad javad
گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
بهجت یزدخواستی |
گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
فاطمه سمیعی |
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
نشانی اینترنتی
http://jas.ui.ac.ir/article_18171_68ec6fc8136f107fcaaf715af896c79b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/747/article-747-338388.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات