این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جغرافیا و برنامه ریزی، جلد ۲۰، شماره ۵۷، صفحات ۸۱-۹۵

عنوان فارسی بررسی نقش متغیرهای کالبدی و دسترسی در تعیین قیمت مساکن آپارتمانی در شهرهای جدید مطالعه موردی: شهر جدید سهند
چکیده فارسی مقاله برخورداری از مسکن برای بسیاری از خانواده‌ها، صرفاً مکانی برای زندگی قلمداد نمی‌شود. بلکه مسکن بخش مهمی از دارایی خانواده‌ها به شمار می‌رود. به­عبارت دیگر، این کالای اساسی، صرفاً حالت مصرفی نداشته بلکه حالت سرمایه­ای نیز داشته، که در انتخاب نوع و محل آن، قیمت نقشی تعیین­کننده دارد. ازاین­رو هدف پژوهش حاضر، بررسی متغیرهای اثر­گذار در تعیین قیمت مسکن در شهر جدید سهند می­باشد. پژوهش حاضر به­لحاظ هدف کاربردی و به­لحاظ ماهیت و روش از نوع همبستگی می­باشد که برای آزمون همبستگی، از تابع هدانیک استفاده شده است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که از بین متغیرهای کالبدی؛ مساحت عرصه و عیان، تعداد طبقات، تعداد واحدها در هر طبقه و از بین متغیرهای فضائی و دسترسی؛ نزدیکی به مراکز خرید و فاصله از پارک اهمیت بالایی در تعیین قیمت یک ساختمان مسکونی در شهر جدید سهند دارند. همچنین تحلیل‌ همبستگی نشان می‌دهد که در شهر سهند، بین افزایش فاصله از مسجد و افزایش قیمت مسکن رابطه مستقیم و بین افزایش فاصله از پارک‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز خرید و خیابان‌های اصلی با افزایش قیمت مسکن رابطه معکوسی وجود دارد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Physical and Accessibility Variables in Determination of Housing Price; Case Study Sahand New Town
چکیده انگلیسی مقاله Housing as a heterogeneous product, lasting, immovable and assigning is the main part of family budget. In other words, the housing as one of the main goods not only contains use value in its nature but also is considered as an investment in which selection of the price has main role. Therefore this article attempts to explore the affecting variables on housing prices in the Sahand new town. The research method is correlation test and the use of hedonic function. The results showed that the factors like lot size and building area, number of floors and the number of apartment in per floor among the physical and spatial factors’ distance to nearby park and green space, distance to nearby shopping center have the highest effect on housing price. The correlation analyses used were Spearman and Kendal methods. These analyses only used for spatial factors. Results showed that there was straight correlation between the price and nearby mosques, which means the price arises when it is far away from the mosque. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ایرج تیموری |
استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز، پردیس ارس.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

هادی حکیمی |
استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، دانشگاه تبریز، دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی ، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

ویدا حسین پورشاد | hossein pourshad
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، پردیس ارس.


نشانی اینترنتی http://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_5472_829.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/760/article-760-338436.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات