این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
دانش حسابداری مالی
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۲۵-۱۳۹
عنوان فارسی
ارزش نام و نشانهای تجاری و رابطه آن با شاخصهای عملکرد
چکیده فارسی مقاله
در عصر حاضر نام و نشان تجاری مناسب عملکرد شرکت را تحت تأثیر قرار داده و یک دارایی اقتصادی اساسی برای سازمان محسوب میشود. ارزش گذاری نام و نشانهای تجاری و تعیین میزان ارتباط آن با شاخصهای عملکرد از یک سو میتواند به عنوان یک معیار برای ذینفعان سازمان، همچون سهامداران، اعتبار دهندگان، کارکنان و غیره در ارزیابی عملکرد شرکت و از سویی برای استاندارد گذاران، در توجه بیشتر در حوزه اندازهگیری و شناسایی نام و نشانهای تجاری و سایر داراییهای نا مشهود در صورتهای مالی مفید واقع گردد. در پژوهش حاضر ابتدا نام و نشانهای تجاری داخلی (ایجادشده) و خارجی (تحصیل شده) شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران شناسایی و با استفاده از مدلهای مالی محور ارزش آنها مورد محاسبه قرار گرفت. سپس به بررسی ارتباط بین ارزش نام و نشانهای تجاری و شاخصهای عملکرد همچون سود خالص، بازده داراییها، بازده حقوق صاحبان سهام و بازده فروش پرداخته شد. نتایج حاصل از بررسی ارزش نام و نشانهای تجاری و شاخصهای عملکرد در بین سالهای 1380 تا 1389 حاکی از آن است که بین ارزش نام و نشانهای تجاری و تمامی شاخصهای عملکرد مورد آزمون، رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد .
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Trademark’s Value and its Relation with Performance Indicators
چکیده انگلیسی مقاله
Now days a suitable Trademark can influence the firm performance and it is considered as a fundamental economic asset for the firm. On one hand valuing and determining the relationship between Trademarks and performance measures can aid stakeholders such as stockholders, creditors, employees and etc, to better assess firm performance and on the other hand it can assist standard setters in measuring and recognizing issues related to business Trademarks and other intangible assets in financial statements. The first step in this research was to select acquired and developed brands from listed companies of Tehran Stock Exchange and computing their value via financial model. The next step was to assess the relationship between the brand’s value and performance measures such as Net income, ROA, ROE and ROS. The results in ten year time ( between 2000 till 2010) shows a significant and direct relationship between the value of Trademarks and all mentioned performance measures( net income, return on assets, return on sale and return on equity).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_175_20d3026ae07a1599044d56220fde78ee.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/797/article-797-338996.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات