این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی سلامت، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۵۶-۷۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی رفتاری بر پیروی از درمان و کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع ۳
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف : دیابت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن است که با مشکلات روانشناختی به ویشه خشم رابطه زیادیدارد. هدف پشوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر پیروی از درمان و کنترل قند خون بیمارانمبتلا به دیابت نوع 2 بود.روش: در یک تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پ آزمون ، از بین 211 بیمار دیابتی نو ع 2- ، مراجعه کننده به یک مطب خصوصی، تعداد 28 نفر که پ از پاسخ گویی به پرسشنامه حالت صفت بیان خشم 2در این آزمون نمره بالا کسب کرده بودند به روش نمونه گیری داوطلبانه در دسترس انتخا شدند . سپ اینبیماران به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و علاوه بر گرفتن آزمایش HbA1c خون ،پرسشنامه سنجش رفتارهای خودمراقبتی در دیابت به منظور بررسی پیروی از درمان در این بیماران ، در مورد آنهااجرا شد. سپ گروه آزمایش به مدت 11 جلسه 91 دقیقه ای در دوره آموزش مدیریت خشم که به شیوه شناختی -رفتاری برگزار شد، شرکت نمود اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پ از پایان مداخله، میزان HbA1c خونافراد هر دو گروه، مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و تمام افراد به پرسشنامه سنجش رفتارهای خودمراقبتی در دیابتبه عنوان پ آزمون پاسخ دادند. برای تحلیل داد هها از آزمون تحلیل کوواریان تک متغیره )آنکوا( استفاده شد.یافته ها: نتای تحلیل کوواریان نشان داد که آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی رفتاری موجب -افزایش میزان پیروی از درمان و کاهش قند خون ) HbA1c ( گروه آزمایش شده است.نتیجه گیری: آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی رفتاری می تواند در بهبود پیروی از درمان و کنترل قند -خون ) HbA1c ( بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اثربخش باشد. بنابراین ارائه چنین آموزش هایی در کنار سایرمداخلات پزشکی به عنوان بخشی از درمان و مراقبت جامع دیابت، توصیه می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Cognitive Behavioral Anger Management Training on Treatment Adherence and Glycemic Control in Patients with Type 2 Diabetes M. Oraki* 1, H. Zare** 2, N. Shirazi*** 3, S. Hasanzadeh Pashang****4
چکیده انگلیسی مقاله چکیدههدف : دیابت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن است که با مشکلات روانشناختی به ویشه خشم رابطه زیادیدارد. هدف پشوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر پیروی از درمان و کنترل قند خون بیمارانمبتلا به دیابت نوع 2 بود.روش: در یک تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پ آزمون ، از بین 211 بیمار دیابتی نو ع 2- ، مراجعه کننده به یک مطب خصوصی، تعداد 28 نفر که پ از پاسخ گویی به پرسشنامه حالت صفت بیان خشم 2در این آزمون نمره بالا کسب کرده بودند به روش نمونه گیری داوطلبانه در دسترس انتخا شدند . سپ اینبیماران به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و علاوه بر گرفتن آزمایش HbA1c خون ،پرسشنامه سنجش رفتارهای خودمراقبتی در دیابت به منظور بررسی پیروی از درمان در این بیماران ، در مورد آنهااجرا شد. سپ گروه آزمایش به مدت 11 جلسه 91 دقیقه ای در دوره آموزش مدیریت خشم که به شیوه شناختی -رفتاری برگزار شد، شرکت نمود اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پ از پایان مداخله، میزان HbA1c خونافراد هر دو گروه، مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و تمام افراد به پرسشنامه سنجش رفتارهای خودمراقبتی در دیابتبه عنوان پ آزمون پاسخ دادند. برای تحلیل داد هها از آزمون تحلیل کوواریان تک متغیره )آنکوا( استفاده شد.یافته ها: نتای تحلیل کوواریان نشان داد که آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی رفتاری موجب -افزایش میزان پیروی از درمان و کاهش قند خون ) HbA1c ( گروه آزمایش شده است.نتیجه گیری: آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی رفتاری می تواند در بهبود پیروی از درمان و کنترل قند -خون ) HbA1c ( بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اثربخش باشد. بنابراین ارائه چنین آموزش هایی در کنار سایرمداخلات پزشکی به عنوان بخشی از درمان و مراقبت جامع دیابت، توصیه می گردد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد اورکی |
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور

حسین زارع |
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور

نسترن شیرازی |
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور

سمیرا حسن زاده پشنگ | hasanzadeh pashang
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_441_88.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/857/article-857-339337.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات