این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی سلامت، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۵۰-۵۹

عنوان فارسی بررسی ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس توانمندسازی در دیابت (DES-SF)
چکیده فارسی مقاله *** دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران (نویسنده مسئول1) The Evaluation of Psychometric Properties of Diabetes Empowerment Scale (short form) چکیده هدف: دیدگاه‌های اخیر دیابت بر نقش بیماران به اندازۀ نقش پزشک در کنترل و مدیریت دیابت تاکید دارند، بسته‌های مختلف آموزشی در زمینۀ توانمندسازی وجود دارد، اما قبل از اجرای آنها ارزیابی کفایت برنامه‌های آموزشی توانمندسازی ضروری است. مقیاس توانمندسازی دیابت، خصوصاً فرم کوتاه آن یکی از مناسب-ترین این ابزارها است. هدف از این پژوهش بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس توانمندسازی دیابت در ایران بود. روش: پس از تهیه و ترجمه پرسشنامه اصلی توسط سه مترجم دو زبانه و تأیید پرسشنامه توسط سه فرد مبتلا به دیابت، سه روانشناس و سه پزشکی که با این بیماران کار می‌کردند، پرسشنامه در اختیار 200 بیمار مبتلا به دیابت در شهرستان شهریار قرار گرفت. برای محاسبۀ روایی از شاخص‌های روایی همگرا و روایی سازه (تحلیل عاملی) و برای محاسبۀ اعتبار از بازآزمایی، تنصیف و آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی با استفاده از روش‌های مولفه‌های اصلی چرخش واریماکس نشان داد که پرسشنامه از 2 عامل تشکیل شده است. این عوامل بیش از 91/69 درصد از واریانس کل را تبیین می‌کنند. روایی همگرای این پرسشنامه با محاسبه ضریب همبستگی زیرمقیاس‌های این پرسشنامه با یکدیگر و با کل پرسشنامه تأیید شد که این ضرایب بین 62/0 تا 91/0 متغیر و معنادار بودند (01/0 p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلید واژه، ویژگیهای روانسنجی، توانمندسازی، روایی و پایایی،

عنوان انگلیسی بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس توانمندسازی در دیابت (DES-SF) مریم زارع*، احمدعلی‌پور**، زینب شایقیان***، فائزه خالقی دلاور*، حسنیه شهریاری*، فاطمه امیرآبادی*
چکیده انگلیسی مقاله *** دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران (نویسنده مسئول1) The Evaluation of Psychometric Properties of Diabetes Empowerment Scale (short form) چکیده هدف: دیدگاه‌های اخیر دیابت بر نقش بیماران به اندازۀ نقش پزشک در کنترل و مدیریت دیابت تاکید دارند، بسته‌های مختلف آموزشی در زمینۀ توانمندسازی وجود دارد، اما قبل از اجرای آنها ارزیابی کفایت برنامه‌های آموزشی توانمندسازی ضروری است. مقیاس توانمندسازی دیابت، خصوصاً فرم کوتاه آن یکی از مناسب-ترین این ابزارها است. هدف از این پژوهش بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس توانمندسازی دیابت در ایران بود. روش: پس از تهیه و ترجمه پرسشنامه اصلی توسط سه مترجم دو زبانه و تأیید پرسشنامه توسط سه فرد مبتلا به دیابت، سه روانشناس و سه پزشکی که با این بیماران کار می‌کردند، پرسشنامه در اختیار 200 بیمار مبتلا به دیابت در شهرستان شهریار قرار گرفت. برای محاسبۀ روایی از شاخص‌های روایی همگرا و روایی سازه (تحلیل عاملی) و برای محاسبۀ اعتبار از بازآزمایی، تنصیف و آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی با استفاده از روش‌های مولفه‌های اصلی چرخش واریماکس نشان داد که پرسشنامه از 2 عامل تشکیل شده است. این عوامل بیش از 91/69 درصد از واریانس کل را تبیین می‌کنند. روایی همگرای این پرسشنامه با محاسبة ضریب همبستگی زیرمقیاس‌های این پرسشنامه با یکدیگر و با کل پرسشنامه تأیید شد که این ضرایب بین 62/0 تا 91/0 متغیر و معنادار بودند (01/0 p
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم زارع |


احمد علی پور |


زینب شایقیان |


فایزه خالقی دلاور | khaleghi delavar


حسنیه شهریاری |


فاطمه امیرآبادی |



نشانی اینترنتی http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_204_54.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/857/article-857-339345.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات