این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۵۱-۶۶
عنوان فارسی
بررسی رابطه سبکهای هویتی با سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی دانشآموزان مقطع متوسطه
چکیده فارسی مقاله
سازگاری در حال حاضر از مهمترین نشانههای سلامت روان در نوجوانان محسوب میشود. هدف این پژوهش بررسی رابطه سبکهای هویتی با سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی دانشآموزان مقطع متوسطه است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر در مقطع دبیرستان در سال تحصیلی 94-95 در شهر کرمانشاه بود، که 282 نفر (160 دختر و 122 پسر) در پایههای اول، دوم، و سوم با روش نمونهگیری خوشهایی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک هویت و مقیاس سازگاری دانشآموزان بود. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سبکهای هویت به شکل معناداری توانایی پیشبینی سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی را دارند. نتایج نشان داد که بین سبک هویت اطلاعاتی و سازگاری عاطفی رابطه وجود ندارد، اما بین سبک اطلاعاتی و سازگاری اجتماعی و آموزشی رابطه وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین سبکهای هویتی هنجاری و اجتنابی با سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی رابطه وجود دارد. نتایج نشان داد که سبک های هویت نقش مهمی در سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی دانشآموزان دارند. دانشآموزان با سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری، میزان سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی بالاتری دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی، سبکهای هویت، دانش آموزان
عنوان انگلیسی
The relationship between identity styles with emotional, social, and educational adjustment in high school students
چکیده انگلیسی مقاله
Adjustment is currently among the most important signs of mental health in adolescents. We aimed to investigate the relationship between identity styles with emotional, social, and educational adjustment in high school students. The study population consisted of male and female high school students in the academic year 94-95 in the city of Kermanshah that 282 persons (160 girls and 122 boys) were selected in the first, second and third randomly using multi cluster sampling. The instruments of the study included the Identity Style Questionnaire and the students adjustment Scale. Multiple regression analysis showed that identity style was able to significantly predict the emotional, social and academic adjustment of the adolescents. The results showed that there is a significant relationship between informational identity style with social and educational adjustment, but there is no significant relationship between informational identity style and emotional adjustment. The results also show that there is a significant relationship between the normative identity style and avoidance identity style with emotional, social, and educational adjustment in students.The finding highlight the crucial role of identity styles in emotional, social, and academic adjustment in adolescents. Adolescents who have normative style and informational style have a higher level of emotional, social and academic adjustment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بیتا شلانی | bita shalani
اکرم آبباریکی | akram abbariki
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-143-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهشی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات