این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زمین شناسی مهندسی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۲۵۵۹-۲۵۸۶

عنوان فارسی بررسی تأثیر عوامل زمین‌شناسی مهندسی بر پارامترهای مرتبط با ارزیابی تجربی نشست زمین در اثر حفر تونل ابوذر، تهران
چکیده فارسی مقاله از جمله موضوع‌های اساسی در ارتباط با تونل‌های کم‌عمق در محیط‌های شهری، نشست زمین در اثر حفر تونل و تأثیر عوامل زمین‌شناسی مهندسی بر آن است. از روش‌های بررسی این مسئله روش تجربی است و پارامترهای تجربی VL و k از جمله مهم‌ترین پارامترهای دخیل در این روش است که مقدار آن‌ها با توجه به خصوصیات زمین‌شناسی و ژئوتکنیکی مصالح تخمین زده می‌شود. در پژوهش حاضر پارامترهایی با توجه به بررسی‌های قبلی محققان مختلف، به‌صورت فرضی در نظر گرفته‌شده و نشست زمین در مسیر تونل ابوذر براساس این مقادیر فرضی پیش‌بینی شده است. نتایج به‌دست آمده با نشست واقعی زمین که هم‌زمان با حفاری تونل مذکور اندازه‌گیری شده است، مقایسه شد. با توجه به این‌که نشست واقعی زمین کم‌تر از مقدار پیش‌بینی‌های اولیه بوده است، نتیجه‌گیری شد که یا VL واقعی کم‌تر از مقدار فرضی است و یا k واقعی بیش‌تر از مقدار فرضی است. با توجه به وابستگی هر دو پارامتر به چسبندگی خاک نتیجه می‌گیریم که باید عاملی باعث افزایش چسبندگی مصالح شده باشد که در این ارتباط سیمانی‌شدگی طبیعی در آبرفت‌های تهران به‌عنوان تأییدی بر فرضیه مذکور تلقی شده، در نتیجه این عامل باعث افزایش چسبندگی و کاهش نشست زمین شده است. برای بررسی سیمانی‌شدگی طبیعی، تفاوت در نتایج آزمایش‌های برجا و آزمایشگاهی برای تعیین پارامتر‌های مقاومت برشی، بررسی شده است و چسبندگی زیاد به‌دست آمده از آزمایش‌های برش برجا نسبت به آزمایش‌های آزمایشگاهی به‌عنوان شاهدی برای سیمانی‌شدگی مصالح آبرفتی موجود در مسیر تونل ابوذر مورد استناد قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Engineering Geological Factors on the Parameters Associated with the Empirical Study of Ground Settlement due to Excavation of Abuzar Tunnel, Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Ground settlement due to tunneling and the effects of the engineering geological factors on its dimensions and extensions, is a very important problem in shallow tunnel excavation projects in urban areas. Empirical method is one of the usual methods to study this subject. The empirical and dimension-less parameters of VL and k are the most important parameters in relation to this method that are estimated according to engineering geological factors. In this research, the values of these parameters were initially estimated based on preceding studies and the ground settlement was predicted using these estimated values of VL and k. In next stage, the results of predictions were compared with the real (measured) settlements happened due to Abuzar tunnel excavation. As the real settlements are less than the predicted ones, it was concluded that the real VL must be lower than the predicted values or the real k must be higher than the predicted values. With regard to the high dependency of these parameters to the soil cohesion, it seems natural cementation of Tehran alluvia has acted as a factor to increase the soil cohesion and has caused to decrease ground settlement due to excavation of Abuzar tunnel. For validation of this hypothesis, preceding findings about alluvia cementation were reviewed and the results of in-situ and laboratory shear and triaxial tests were compared with together. Then it is concluded that the higher cohesions of in-situ shear tests are occurred due to natural cementation of materials existing in Abuzar tunnel route
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا باغبان گل پسند | m r baghban golpasand
دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم، گروه زمین شناسی مهندسی

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمدرضا نیکودل | m r nikudel
دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم، گروه زمین شناسی مهندسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

علی ارومیه ای | a uromeihy
دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم، گروه زمین شناسی مهندسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-528-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/885/article-885-339534.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ)
نوع مقاله منتشر شده مقاله استخراج شده از پایان نامه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات