این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
علوم قرآن و حدیث
، جلد ۵۶، شماره ۲، صفحات ۳۳-۷۰
عنوان فارسی
تحلیل مضمون موضوع «فضل» در قرآن، با هدف شناخت دلالت و سنخ تربیتی آن
چکیده فارسی مقاله
ادبیات دینی دریچهای است گشوده، رو به دنیای معانی و معارف تربیتی که گذر زمان رسیدن به ژرفای آن را برای بشر امروز دشوار ساخته است. ازاینرو سزاوار است گزارههای دینی-تربیتی، ژرفکاوانه مورد پایش قرار گیرند. در این نوشتار، موضوع «فضل» در قامت مقولهای تربیتی با روش «تحلیل مضمون» بررسی شده است. برایند کاربست روش تحلیل مضمون، استخراج مضامینی از گزارههای قرآنی است که در سه سطح «مضامین پایه» و «سازماندهنده» و «فراگیر»، «شبکهٔ مضامین» فضل را سامان داده است. براساس این تحلیل، «فضل خدا» کنشی پویا و بدون موازنه با عمل مخاطب است که بر بنیان لطفِ بسیار پروردگار به انسان محقق میشود. ارکان اصلی مواجهه بر مبنای فضل نیز عبارتاند از: مهربانی بسیار، گذشت، حمایتگری، امیدبخشی، اطمینانبخشی، خلوص و صداقت. ازاینرو، میتوان مواجههٔ فاضلانه را بهلحاظ سنخ روانشناختی-تربیتی، در گسترهای نزدیک به رویکردهای انسانگرایانه بازشناخت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فضل،توجه مثبت نامشروط،تحلیل مضمون،تربیت اسلامی،
عنوان انگلیسی
Thematic Analyzing the Concept of Faḍl in the Quran with the Aim of Identifying Its Denotation and Educational Type
چکیده انگلیسی مقاله
Religious literature is a gateway to the world of meanings and educational teachings. Still, over time, reaching its depths has become difficult for modern humanity. So, it is necessary to examine religious-educational statements deeply. In this article, using the "thematic analysis" method, the concept of
faḍl (
grace) has been studied from an educational perspective. The result of applying this method is extracting those themes of Quranic statements that arrange the "themes network" of
faḍl
in three theme levels: "basic," "organizing" and "global." Based on the analysis, "
God's faḍl"(
Allah's grace) is a dynamic act that is given to the human without equation with his deed, based on Allah's great grace. Essential elements of encountering grace are great kindness, forgiveness, protecting, encouraging, creating confidence, purity, and honesty. Therefore, it is possible to identify the psychological-educational type of graceful encounter in a range close to humanist approaches.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فضل,توجه مثبت نامشروط,تحلیل مضمون,تربیت اسلامی
نویسندگان مقاله
سیدمحمد برومند |
دانشجوی دکتری رشتهٔ مدرسی معارف اسلامی، دانشکدهٔ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
وحیده فخار نوغانی |
دانشیار گروه معارف اسلامی، دانشکدهٔ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
ایوب اکرمی |
استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکدهٔ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
حسین باغگلی |
استادیار گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکدهٔ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jquran.um.ac.ir/article_45315_645e2c62e4c61fcb8550fe54770262bf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات