این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در فرهنگ و هنر، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۲۳-۴۴

عنوان فارسی تغییرات نقش زنان در تبلیغات تلویزیون ایران با تکیه بر نشانه ‌شناسی آگهی‌ های بازرگانی آقای فرش۴ و نحوۀ شرکت در قرعه ‌کشی هوم ‌کر
چکیده فارسی مقاله زندگی امروز، در جوامع مدرن، مشحون از پیام‏های تبلیغاتی است. این پیام‏ها در قالب‏های متنوع و متعدد، از زندگی روزمره تا زندگی کاری افراد را تحت‏تأثیر قرار می‏دهد. یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در بحث تبلیغات، مسئلۀ بازنمایی زن در آگهی‏ها و تبلیغات تجاری است. بخش بزرگی از بازنمایی‏ها در آگهی‏ها، زنان را در قالب نقش‏های کلیشه‏ای به تصویر می‏کشد. هدف این تحقیق، بررسی تصویری است که تبلیغات ایران از جنسیت به مخاطبان ارائه می‏دهد. روش مقاله حاضر نشانه‏شناسی رولان بارت است. نشانه‌شناسی روشی از بازنمایی است که در پی آشکارسازی معانی و مضامین پنهان موجود در متن است. در این مقاله، به مطالعه آگهی‏های تجاری می‏پردازیم که برخلاف سایر آگهی‏ها، زن را در نقش‏های جدید به نمایش می‏گذارد. در‌عین‌حال، در این شکل از بازنمایی نیز همچنان با ارائۀ تصویر زن به‏گونه‏ای مواجهیم که بازتولید فرهنگی در فنای نمادین را به دنبال دارد. نتیجه تحقیق نشان می‏دهد روال تبلیغات در ایران نیز، همانند کشورهای غربی، نگاه‏ جنسیتی دارد. زنان در نقش‏های جدید به شکل زن مدرن ایرانی به‌منزلۀ ابزاری در خدمت سرمایه‏داری درآمده‏اند. همچنین، در کشور ما که حکومتی اسلامی دارد، ظاهر‌شدن زنان با چهره‏های آرایش‌کرده، با مصوبات قانون اساسی کشور مغایرت دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تبلیغات، جنسیت، نشانه‌شناسی،

عنوان انگلیسی Changes in women's roles in Iran TV ads relying on the semiotics of commercials Mr. Carpet 4 and the way of participation in Home Care lottery
چکیده انگلیسی مقاله Living in modern societies is full of advertising messages. These messages in diverse and numerous forms affect every day and working life of people. One of the most challenging subjects in advertising is representation of women in advertising and commercial promotions. A large part of representations in advertisements depicts women in their role as cultural stereotypes. The purpose of this study is to evaluate the image of gender that Iran ads show to audience. The current articles use Roland Barthes theory of semiotics. Semiotic is a method of representation that seeks to reveal hidden meanings and themes in the text. In this paper, we study the advertisements that unlike the others show women having new roles. However, in this form of representation, we face illustration of women in such a way leading to cultural reproduction of symbolic annihilation. The research results show that advertising process in Iran, like Western countries, has been sexist. Women in new roles as modern Iranian women have been used as a tool in the service of capitalism. Also in our country, which follows Islamic rules, appearance of women with makeup is in contrast to the laws of Constitutions of Islamic Republic of Iran. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله advertising, Gender, Semiotics

نویسندگان مقاله مهران سهراب زاده |
دانشیار دانشگاه کاشان و عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)

طاهره یوسفی فر |
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)

رضا عباسی |
کارشناسی ادبیات فارسی


نشانی اینترنتی http://jwica.ut.ac.ir/article_59113_4d6dac8321e98901595d50337cae8310.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/890/article-890-339573.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات