این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۱۷-۱۳۴
عنوان فارسی
مطالعۀ تجربۀ زنان عضو هیات علمی دانشگاه از ایفای مسئولیت های خانوادگی و شغلی
چکیده فارسی مقاله
روند روبه افزایش مشارکت زنان در آموزش عالی بهعنوان عضو هیئتعلمی و پذیرفتن نقشهای اجتماعی هرچند از پیشرفت در عرصۀ علمی و اجتماعی نشان دارد، تعدد نقشهای اجتماعی و خانوادگی در این حیطه چالشهای جدیدی را بهوجود آورده است. این مطالعه به درک پدیدارشناسانه از وضعیت زنان عضو هیئتعلمی در جایگاه ایفای نقشهای شغلی و خانوادگی آنان پرداخته است. پژوهش حاضر با رویکرد پدیدارشناختی از نوع تحقیق کیفی است. روش گردآوری دادهها از طریق مصاحبۀ مسئلهمحور انجام شد. مشارکتکنندگان 13 نفر از استادان خانم عضو هیئتعلمی دانشگاههای تهراناند که براساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در تحلیل نتایج از تحلیل مضمون و روش کولایزی استفاده شده است. یافتههای تحقیق در چهار مضمون اصلی «نقش خانگی و ایفای نقش در خانواده»، «نقش شغلی و ایفای نقش در دانشگاه»، «توأمانی ایفای نقشهای شغلی و خانوادگی« و «مواجهه با حل مسائل و مشکلات توأمانی ایفای نقشهای دوگانه» طبقهبندی شد. از درک معنایی مقولهها اینگونه استنتاج شد که استادان هیئتعلمی زن با چالشهایی درخصوص تعدد نقشهای شغلی و خانوادگی مواجهاند که در صورت اتخاذ تدابیر و راهبردهای مناسب از سوی فرد، خانواده یا سازمان مربوطه بهراحتی میتوانند بین نقشها و مسئولیتهای خود تعادل ایجاد کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The experience of female faculty members about work and family responsibility
چکیده انگلیسی مقاله
The increasing number of women as a faculty member having social roles, although indicating progress in social and scientific fields, has developed many challenges. This study has provided a phenomenological understanding of the status of women as a faculty member in place of their career and family roles. This phenomenological research is of qualitative type. The data was gathered by interviewing 13 female professors and faculty members of Universities of Tehran while looking out at their problems. The samples were selected based on purposive sampling. The Colaizzi's method of data analysis was used to analyze data. The findings were classified into four main themes including "maternal responsibilities in the family", "job role and a role at university", "balance between job role and family role", and "problem solving and difficulties of dual roles". Semantic understanding shows that female faculty members face challenges in terms of number of job and family roles and applying some personal or family strategies as well as organizations benefit can easily create balance between the roles and responsibilities of the job and the family.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شهلا باقری |
دکتری جامعه شناسی، دانشیار دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
شیما سادات حسینی | shima sadat
عضو گروه مطالعات زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
نشانی اینترنتی
http://jwica.ut.ac.ir/article_59120_fbf039f714157bb9f4d4045c676d07af.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/890/article-890-339577.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات