این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۳، شماره ۹، صفحات ۷۸۰-۷۹۶

عنوان فارسی بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی شایستگی‌های اجتماعی-هیجانی در تعاملات آنلاین و ارتباط آن با رفتار عادتی دیجیتال: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مدیریت احساسات و هیجانات افراد در محیط‌های فضای مجازی اهمیت زیادی دارد، با این حال، تاکنون ابزاری برای سنجش این مورد در ایران تعریف نشده است. هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی‌های روانسنجی مقیاس شایستگی‌های اجتماعی-هیجانی الکترونیکی و ارتباط آن با رفتار عادتی دیجیتال است.
مواد و روشها: در مطالعه توصیفی حاضر، بخش اول به بررسی ویژگی‌های روان­سنجی مقیاس شایستگی‌های اجتماعی-هیجانی و در بخش دوم، رابطه آن با رفتار عادتی دیجیتال بررسی می‌شود. برای بخش اول و دوم نمونه‌ای به تعداد 230 و 100 نفر از دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 1402-1403 با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شد. آزمودنی‌ها به پرسش‌نامه‌های رفتار عادتی دیجیتال، شایستگی‌های اجتماعی-هیجانی پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها ابتدا در بخش روان­سنجی از تحلیل عامل تأییدی و برای بررسی رابطه این مقیاس با رفتار عادتی دیجیتال از ماتریس همبستگی Pearson استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد هیچ سؤالی از 25 سؤال اولیه حذف نشد. بررسی نتایج تحلیل عامل تأییدی (051/0=ریشه میانگین مربعات خطای تخمین) روایی مطلوبی را نشان داد. نتایج همبستگی رابطه منفی بین خرده مقیاس‌های شایستگی اجتماعی-هیجانی با خرده مقیاس‌های رفتار عادتی دیجیتال را نشان داد (001/0>P). هم‌چنین، مشخص شد بین کنترل الکترونیکی هیجانی و تنظیم الکترونیکی تکانشگری ارتباط مثبت (45/0=r، 001/0>P) و بین تنظیم تکانشگری الکترونیکی با وجدان هیجانی الکترونیکی رابطه معکوس (20/0-=r، 001/0>P) وجود دارد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، مقیاس شایستگی اجتماعی-هیجانی به عنوان یک ابزار پایا و روا می‌تواند برای ارزیابی شایستگی‌های اجتماعی-هیجانی مورد نیاز برای تعاملات آنلاین به کار گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: شایستگی‌های هیجانی-اجتماعی، تعاملات آنلاین، رفتار عادتی دیجیتال، فضای مجازی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شایستگی‌های هیجانی-اجتماعی، تعاملات آنلاین، رفتار عادتی دیجیتال، فضای مجازی.

عنوان انگلیسی Examining the Psychometric Properties of Social-Emotional Competencies in Online Interactions and Its Association with Habitual Digital Behavior: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Emotional management and emotional regulation in virtual environments are of great importance. However, a tool for measuring this aspect has not yet been defined in Iran. The aim of the present study was to determine the psychometric properties of the electronic Social-Emotional Competence Scale and its relationship with habitual digital behavior.
Materials and Methods: In this descriptive study, the first part of the research examines the psychometric properties of the Social-Emotional Competence Scale, and the second part investigates its relationship with habitual digital behavior. For the first and second parts, samples of 230 and 100 female secondary school students in Ahvaz during the academic year 2023-2024 were selected using cluster random sampling. The participants responded to the Digital Habitual Behavior and Social-Emotional Competence Questionnaires. For data analysis, confirmatory factor analysis was used in the psychometric part, and the Pearson’s correlation matrix was utilized to examine the relationship between this scale and habitual digital behavior.
Results: The results of the analysis showed that no question from the initial 25 questions was deleted. The examination of the confirmatory factor analysis results (Root Mean Square Error of Approximation=0.051) indicated acceptable validity. The correlation results showed a negative relationship between the sub-scales of social-emotional competence and the sub-scales of habitual digital behavior (p<0.001). It was also found that there is a positive relationship between electronic emotional control and electronic impulsivity regulation (r=0.45, p<0.001) and an inverse relationship between electronic impulsivity regulation and electronic emotional conscientiousness (r=-0.20, p<0.001).
Conclusion: Based on the findings of the current research, the Social-Emotional Competence Scale can be used as a reliable and valid tool to evaluate the social-emotional competences needed for online interactions.
Key words: Social-emotional competencies, Online interactions, Digital habitual behavior, Virtual space

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of University of Shahid Chamran approved the study (IR.SCU.REC.1402.074).
Authors’ contributions:
-Conceptualization: Fatemeh Farzadi, Keyhan Fathi
-Methodology: Fatemeh Farzadi, Keyhan Fathi
-Data collection: Fatemeh Farzadi
-Formal analysis: Fatemeh Farzadi, Keyhan Fathi
-Supervision: Khadijeh Shiralinia
-Project administration: Khadijeh Shiralinia
-Writing – original draft: Fatemeh Farzadi, Keyhan Fathi
-Writing – review & editing: Fatemeh Farzadi, Keyhan Fathi, Khadijeh Shiralinia
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social-emotional competencies, Online interactions, Digital habitual behavior, Virtual space

نویسندگان مقاله فاطمه فرزادی | Fatemeh Farzadi
, ACECR,Khuzestan,Ahvaz, Iran
موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان

کیهان فتحی | Keyhan Fathi
, ACECR,Khuzestan,Ahvaz, Iran
موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان

خدیجه شیرالی نیا | Khadije Shiralinia
university of shahid chamran
دانشگاه شهید چمران اهواز


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3271-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات