این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۳، شماره ۹، صفحات ۸۴۶-۸۵۳

عنوان فارسی بررسی وضعیت ارگونومی دانشجویان دندان‌پزشکی رفسنجان با روش RULA در سال ۱۴۰۱: یک گزارش کوتاه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: حرفه دندان‌پزشکی یکی از آسیب‌پذیرترین حرفهها است. هدف از این تحقیق تعیین وضعیت ارگونومی دانشجویان دندان­پزشکی رفسنجان با روش RULA (Rapid Upper Limb Assessment) در سال 1401 بود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، دانشجویان در یک ترم تحصیلی با روش نمونه­گیری در دسترس (50 نفر) انتخاب شدند. جهت بررسی وضعیت ارگونومیکی و اسکلتی-عضلانی به ترتیب از روش‌های‌ RULA و پرسش‌نامه Nowerdik استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ناپارامتریک کی اسکور و اسپیرمن انجام شد.
یافته‌ها: در بررسی وضعیت ارگونومیکی با ابزار RULA درصد بالایی از دانشجویان دندان‌پزشکی در اولویت اقدام اصلاحی سه (34 درصد) و چهار (56 درصد) قرار داشتند. رابطه معنی‌داری بین نمره درس ارگونومی با نمره نهایی RULA وجود نداشت (‌05/0P>).
نتیجه‌گیری: بیشتر دانشجویان دندان­پزشکی رفسنجان نیازمند ایجاد تغییرات پوسچر و آموزش­های بیشتر می‌با‌شند. هم­چنین، علائم اختلالات اسکلتی-عضلانی و درد در دانشجویان دندان­پزشکی رفسنجان درصد بالایی داشت.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان، دندان‌پزشکی، بیماری‌های اسکلتی-عضلانی، ارگونومی، آموزش، رفسنجان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان، دندان‌پزشکی، بیماری‌های اسکلتی-عضلانی، ارگونومی، آموزش، رفسنجان

عنوان انگلیسی Examining the Ergonomic Status of Rafsanjan Dental Students Using the RULA Method in 2022: A Short Report
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The profession of dentistry is one of the most vulnerable professions. The purpose of this research was to determine the ergonomic status of Rafsanjan dental students using the RULA (Rapid Upper Limb Assessment) method in 2022.
Materials and Methods: In this descriptive-cross-sectional study, the students were selected in one academic semester using convenience sampling method (50 people). RULA and Nowerdik’s Questionnaire were used to examine the ergonomic and skeletal-muscular condition, respectively. Data analysis was done by non-parametric Chi square and Spearman tests.
Results: In the study of ergonomic status with the RULA tool, a high percentage of dental students prioritized corrective action three (34%) and four (56%). There was no significant relationship between the ergonomics course score and the final grade of RULA and (p>0.05).
Conclusion:  Most of the dental students in Rafsanjan need more training and posture changes. Also, the symptoms of skeletal-muscular disorders and pain in Rafsanjan dental students have a high percentage.
Keywords: Students, Dentistry, Musculoskeletal diseases, Ergonomics, Education, Rafsanjan
Funding: The Research Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences was the financial sponsor of this research.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study (IR.RUMS.REC.1400.218).
Authors, contribution:
- Conceptualization: Elham Shakiba
- Methodology: Foad Iranmanesh
- Data collection Elham Shakiba
- Formal analysis: Mostafa Sadeghi
- Supervision: Mostafa Sadeghi
- Project administration: Mostafa Sadeghi
- Writing – original draft: Elham Shakiba
Citation: Sadeghi M, Iranmanesh F, Shakiba E. Examining the Ergonomic Status of Rafsanjan Dental Students Using the RULA Method in 2022: A Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2024; 23 (9): 846-853. [Farsi]
- Writing – review & editing: Mostafa Sadeghi, Foad Iranmanesh  

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Students, Dentistry, Musculoskeletal diseases, Ergonomics, Education, Rafsanjan

نویسندگان مقاله مصطفی صادقی | Mostafa Sadeghi
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

فؤاد ایرانمنش | Foad Iranmanesh
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

الهام شکیبا | Elham Shakiba
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6717-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توانبخشی و فیزیوتراپی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات