این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱۶۱-۱۷۶

عنوان فارسی نقد فرهنگی بسته آموزشی ارتباط با نوجوانان دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه ارتباطات نوجوانان: شبکه بهداشت
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نوجوانی دوره­ای از تغییرات سریع بیولوژیکی، شناختی و عصبی است. هدف از پژوهش حاضر نقدی فرهنگی بر بسته آموزشی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد در حوزه­ی ارتباطات درون­خانوادگی و برون­خانوادگی نوجوانان اجرا شده در قالب خدمات سلامت روان شبکه بهداشت بر اساس فرهنگ ایرانی - اسلامی بوده است.
روش کار: این تحقیق به روش پژوهش کیفی و با روش تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه آماری در پژوهش حاضر، کلیه­ محتواهای سلامت روان شبکه بهداشت است. در این پژوهش با استفاده از نمونه­ گیری هدفمند محتواهای مربوط به ارتباط با نوجوان در شبکه­ بهداشت مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از ابزار تحلیل قالب مضمون­ها، شبکه مضامین و تحلیل مقایسه­ای استفاده شد.
نتایج: پس از تجزیه و تحلیل داده­ها، 30 مضمون اولیه و 4 مضمون ثانویه و 2 مضمون فراگیر از متن استخراج شد. احترام به والدین، هنجارهای اجتماعی، هنجارهای اخلاقی و عدم سنخیت فرهنگی و به عنوان مضامین ثانویه و ارزش­ها، هنجارها به عنوان مضامین فراگیر استخراج شده است.
نتیجه گیری: لذا نتایج این مطالعه، ضرورت بازبینی و بازنویسی محتوای مربوط به برنامه تقویت بنیان خانواده برای والدین و نوجوانان را روشن می­سازد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ، خدمات سلامت روان شبکه بهداشت، تحلیل مضمون، نوجوانی

عنوان انگلیسی Cultural Critique of the Adolescent Communication Educational Package Within the Mental Health, Social Health, and Addiction Services of the Iranian Ministry of Health and Medical Education
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Adolescence is a period of rapid biological, cognitive and neurological changes. The aim of this research was to conduct a cultural critique of the educational package of intra-family and extra-family communication for adolescents, which was implemented as part of the mental health services within the health network and based on Iranian-Islamic culture.
Materials and Methods: This qualitative study utilized the theme analysis method developed by Brown and Clark in 2006. The study population comprised all mental health contents within the health network. Targeted sampling was used to investigate the content related to communicating with adolescents. Data analysis involved the use of theme format analysis, theme network, and comparative analysis.
Results:  Data analysis resulted in the extraction of 30 primary, 4 secondary and 2 overarching themes. The secondary themes included respect for parents, social norms, moral norms and a lack of cultural norms, while the overarching themes included values and norms.
Conclusion: The findings of this study highlight the need to revise and rewrite the content of the family foundation-strengthening program for parents and adolescents.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Culture, Health Network Mental Health Services, Theme Analysis, Adolescence

نویسندگان مقاله ایمان زاغیان | iman zaghian
Ph.D. Student, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University (Karaj Branch), Tehran, Iran
دانشجوی دوره دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران (پردیس کرج)، ایران

سیده مریم پورموسوی | Seyyedeh Maryam Pourmusavi
Ph.D. Student, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی دوره دکتری، دانشگاه آزاداسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

زهرا جنتی | zahra jannati
Ph.D. Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دکترای تخصصی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

حامد مصلحی | hamed moslehi
Ph.D. Assistant Professor, Department of Educational Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3163-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات