این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱۹۷-۲۱۰

عنوان فارسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر انعطاف‌پذیری شناختی و کارکرد اجرایی بر روی مبتلایان صرع
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر انعطاف‌پذیری شناختی و کارکرد اجرایی بر روی مبتلایان صرع بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دختران 7 تا 14 ساله مبتلا به صرع در استان مازندران بودند. نمونه آماری این پژوهش شامل 40 نفر، (20 نفرگروه آزمایش و20 نفر گروه کنترل) از دختران مبتلا به صرع بودند که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسشنامه انعطاف‌پذیری ‌شناختی دنیس، وندروال و جیلون(2010) و کارکرد اجرایی Coolidge بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS26   انجام شد.
نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغییری مانکوا نشان داد که؛ برنامه آموزشی شناختی رفتاری بر انعطاف‌پذیری شناختی و کارکرد اجرایی دختران مبتلا به صرع تاثیر مستقیم دارد. انعطاف‌پذیری شناختی (44/5=(35/1)F) و کارکرد اجرایی (73/2=(35/1)F) در سطح 001/0 تفاوت معنا­داری وجود دارد (01/0> P).
نتیجه‌گیری: بنابراین نتیجه گرفته می‌شود که درمان شناختی رفتاری بر انعطاف‌پذیری شناختی و کارکردهای اجرایی مبتلایان به صرع تاثیرگذار بوده و بیمارانی که تحت تاثیر درمان شناختی رفتاری قرار گرفته بودند، انعطاف‌پذیری شناختی و کارکردهای اجرایی آن­ها بهبود یافته بود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان شناختی رفتاری، کارکرد اجرایی، انعطاف‌پذیری شناختی، صرع

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy on Cognitive Flexibility and Executive Functioning in Epilepsy Patients
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of cognitive behavioral therapy on cognitive flexibility and executive functioning in epilepsy patients.
Materials and Methods: This research was a semi-experimental study with a pre-test and post-test format with a control group. The statistical population was all girls aged 7 to 14 years with epilepsy in Mazandaran province, Iran. The statistical sample included 40 girls (20 in the experimental group and 20 in the control group) selected by the available sampling method and randomly assigned in the two groups. The data collection tools were Dennis et al.'s Cognitive Flexibility (2010) and Coolidge's (2002) Executive Function questionnaires. Data analysis was done using SPSS software version 26.
Results: Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed that the cognitive behavioral training program had a direct effect on cognitive flexibility and executive functioning of the girls with epilepsy. The effect on cognitive flexibility (F=5.44 (35,1)) and executive functioning (F=2.73 (1,35)) was significantly different at the 0.001 level (P>0.01).
Conclusion: It is concluded that cognitive behavioral therapy has an effect on the cognitive flexibility and executive functioning of epilepsy patients, and the patients affected by cognitive behavioral therapy improve their cognitive flexibility and executive functions.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Behavioral Therapy, Executive Functioning, Cognitive Flexibility, Epilepsy

نویسندگان مقاله زینب ظاهری | Zeynab Zaheri
MSc. Deptment of Clinical Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، مازندران

محمد کاظم فخری | Mohammad Kazem Fakhri
Ph.D. Assistant Professor, Deptment of Clinical Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، مازندران

شعبان حیدری | Shaaban Heydari
Ph.D. Assistant Professor, Deptment of Clinical Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، مازندران


نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3216-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات