این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۴۱-۶۵

عنوان فارسی مفهوم سازی زیست‌‌بوم کارآفرینی در آموزش عالی ایران (یک مطالعه فراترکیب)
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر باهدف مفهوم­سازی زیست‌بوم کارآفرینی در آموزش عالی ایران صورت‌گرفته تا یک چارچوب جامع و نظام‌مند را در قالب عوامل مؤثر بر کارآفرینی آموزش عالی ارائه دهد.
 روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و با روش کیفی فراترکیب انجام‌شده است. جامعه و حجم موردمطالعه پژوهش، کلیه‌ منابع داخلی و خارجی مرتبط با موضوع زیست‌بوم کارآفرینی در آموزش عالی است که در بازه زمانی (1403-1394 و 2024-2015) می‌باشد. در این راستا 230 مقاله مورد ارزیابی قرار گرفت و درنهایت 40 مقاله به‌صورت هدفمند انتخاب و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید.
یافته­ها: در این پژوهش عوامل مؤثر بر زیست‌بوم کارآفرینی در آموزش عالی با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در قالب 109 مفهوم کلیدی، 23 مقوله‌ی ثانویه و 8 مقوله­ی اولیه به دست آمد. نتایج نشان می‌دهد سیاست‌گذاری آموزش عالی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، سرمایه‌ی انسانی، بازار آموزش عالی، حمایت و پشتیبانی، تأمین مالی آموزش عالی، برنامه‌های استراتژیک کارآفرینی و عوامل ارتباطی و تعاملات از مقوله‌های اولیه و اصلی مؤثر بر کارآفرینی در آموزش عالی می‌باشند و درنهایت الگوی تلفیقی زیست­‌بوم کارآفرینی در آموزش عالی تدوین شد.
نتیجه­گیری: این پژوهش درک عمیق و نگاه کلی­گرایانه از عوامل مؤثر بر کارآفرینی در آموزش عالی در قالب یک الگو ارائه می‌دهد که می‌تواند بینش جدید و ارزشمندی را برای توسـعه زیست‌بوم کارآفرینـی آموزش عالی باشد و گاهی به‌عنوان پیش‌شرط برای راهبردهای خوشه‌ای، نظام‌های نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان در سیاست‌های رقابت‌پذیری ملی در حوزه آموزش عالی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله  رویکرد فراترکیب، زیست‌­بوم کارآفرینی، آموزش عالی، کارآفرینی

عنوان انگلیسی Conceptualizing the Entrepreneurial Ecosystem in Iranian Higher Education (a Meta-Synthesis Study)
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The present study aims to conceptualize the entrepreneurial ecosystem in Iranian higher education in order to provide a comprehensive and systematic framework in the form of factors affecting higher education entrepreneurship.
Method: This applied research was conducted with a qualitative meta-synthesis method. The population of the study are all internal and external sources related to the topic of entrepreneurial ecosystem in higher education, which are in the period 2015-2024. In this regard, 230 articles were evaluated and finally 40 articles were selected purposefully and analyzed. The validity of the study was confirmed through the Cohen Kappa test.
Results: In this study, the factors affecting the entrepreneurial ecosystem in higher education were obtained through open, axial and selective coding in the form of 109 key concepts, 23 secondary categories and 8 primary categories. The results showed that higher education policy-making, cultural and social factors, human capital, higher education market, support and advocacy, higher education financing, strategic entrepreneurial programs, and communication and interaction factors are among the primary and main categories affecting entrepreneurship in higher education. Finally, an integrated model of the entrepreneurial ecosystem in higher education was developed.
Conclusion: This research provides a deep understanding and a holistic view of the factors affecting entrepreneurship in higher education in the form of a model that can provide new and valuable insights for the development of the higher education entrepreneurial ecosystem that can even be used as a prerequisite for cluster strategies in innovation systems and knowledge-based economies in national competitiveness policies in the field of higher education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله meta-synthesis approach, entrepreneurial ecosystem, higher education, entrepreneurship

نویسندگان مقاله محمد کاظمی | mohammad kazemi
PhD student of Faculty of Psychology and Educational Sciences of Tehran University
دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی در آموزش عالی دانشگاه تهران، تهران، ایران

وحید مهربانی | vahid mehrbani
Member of the Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran
عضو هیئت علمی دانشکده ی روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران

محمد عزیزی | mohammad azizi
Member of Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
عضو هیئت علمی دانشکده ی کارآفرینی دانشگاه تهران

رحمت اله اللهیاری | Rahmatolah Allahyari
Member of the Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran
عضو هیئت علمی دانشکده ی روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-2221-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات