این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۲۱، شماره ۱۴۰، صفحات ۷۹-۸۸
عنوان فارسی
ارزیابی پایداری طرح توسعۀ دانشگاه تهران با ملاحظۀ معیارهای سیستم رتبهبندی LEED-ND
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: مسئلۀ پایداری در طراحی و توسعۀ مجموعههای دانشگاهی تبدیل به یکی از مسائل مورد توجه شده است. امروزه دانشگاهها بهدنبال طرح و برنامههایی هستند که هم بهلحاظ زیستمحیطی و فیزیکی در زمرۀ طرحهای سبز باشند و هم از جهت برنامههای بلندمدت اجتماعی در راستای پایداری گام بردارند. طرح توسعۀ دانشگاه تهران طی سالهای اخیر با تغییرات و چالشهای متفاوت مواجه شده و نظرات موافق و مخالف بسیاری را در زمینۀ مسائل پایداری خصوصاً پایداری اجتماعی به همراه داشته است. لذا بررسی و ارزیابی پایداری این طرح از وجوه مختلف توسط یک سیستم ارزیابی پایداری متناسب با شرایط طرح و محدودۀ آن حائز اهمیت است.
هدف پژوهش: این پژوهش به بررسی و ارزیابی مؤلفههای پایداری بهویژه پایداری اجتماعی در طرح توسعۀ دانشگاه تهران میپردازد.
روش پژوهش: بهمنظور بررسی پایداری در طرح توسعه از سیستم رتبهبندی LEED-ND استفاده شد. همچنین برای بررسی مؤلفههای مختلف این سیستم رتبهبندی، اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانهای و برداشتهای محلی جمع و طی چند دورۀ کارگاه درس طراحی شهری و انرژی در دانشگاه تهران و سپس مجدداً توسط گروه نویسندگان با استفاده از ضوابط مشخصشده در LEED-ND امتیازدهی و ارزیابی شد. نهایتاً یافتههای بخشها و مؤلفههای مختلف کسبشده از LEED-ND مطابق با نیازها و اولویتهای محدودۀ طرح و در مقایسه با پروژههای موفق دیگر در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نتیجهگیری: طرح توسعۀ دانشگاه تهران در برخی مؤلفهها همانند مؤلفههای مرتبط با مکان و دسترسیها موفق عمل کرده و برخی مؤلفهها همانند مؤلفههای اجتماعی و زیستمحیطی را مورد بیتوجهی قرار داده است. همچنین بهطور کلی این طرح نتواسته است حداقل امتیاز لازم جهت دریافت گواهینامۀ LEED-ND را به دست آورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیستم رتبهبندی LEED-ND،طراحی شهری پایدار،پایداری اجتماعی،طرح توسعۀ دانشگاه تهران،
عنوان انگلیسی
A Sustainability Evaluation of the University of Tehran’s Central Campus Development Plan Based on LEED-ND Rating System Criteria
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: Sustainability in the design and development of university campuses has become a significant and prominent issue. Today, universities seek development plans that not only meet the environmental and physical standards of green projects but also align with the long-term social sustainability agenda. The development plan of the University of Tehran’s central campus has faced various changes and challenges in recent years, eliciting both supportive and critical opinions regarding sustainability issues, particularly social sustainability. Therefore, a systematic evaluation of the sustainability of this plan from multiple perspectives using a sustainability rating system appropriate to the plan’s conditions and scope is essential.
Research objective: This study examines the components of sustainability, especially social sustainability, in the University of Tehran’s central campus development plan.
Research method: To evaluate sustainability in this development plan, the LEED-ND rating system was applied. Additionally, necessary data for evaluating different components of this rating system was collected through library research and on-site local surveys. The data were then rated and evaluated through several urban design workshop sessions at the University of Tehran and subsequently by the authors using the specified criteria in LEED-ND. The findings from the various sections and components obtained from LEED-ND were discussed and analyzed in accordance with the needs and priorities of the project area, comparing them with other successful projects in this field.
Conclusion: The University of Tehran’s central campus development plan has succeeded in certain components, such as those related to location and accessibility, while neglecting others, particularly social and environmental components. Overall, this plan has failed to achieve the minimum required points to obtain LEED-ND certification.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سیستم رتبهبندی LEED-ND,طراحی شهری پایدار,پایداری اجتماعی,طرح توسعۀ دانشگاه تهران
نویسندگان مقاله
احسان احمدی |
استادیار، گروه معماری منظر ، دانشکدۀ معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
زهرا زمانی |
استادیار، گروه فناوری معماری، دانشکدۀ معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
زینب کافی زاده درختنجانی |
کارشناس ارشد معماری و انرژی، دانشکدۀ معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.bagh-sj.com/article_210988_6a23ab8407a0e9d6564bbc0967ae6b2d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات