این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۹، صفحات ۱۱-۲۰
عنوان فارسی
اثربخشی برنامه آموزش گروهی شایستگی اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و اضطراب دانشآموزان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف
تعیین
اثربخشی برنامه آموزش گروهی شایستگی اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و اضطراب دانشآموزان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی
انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان 10 تا 12 ساله دختر شهر سنندج بود که جهت انجام خدمات مشاوره به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی ویژه کودکان دارای اختلالات رفتاری و یادگیری در سال 1402 مراجعه کرده بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 16 جلسه 45 دقیقهای تحت برنامه آموزش شایستگی اجتماعی قرار گرفت. ابزار اندازهگیری در این پژوهش
پرسشنامه سازگاری اجتماعی (
CSAS
،
1993) و
اضطراب (
SCAS
،
1998
)
بود. تحلیل دادههای آماری با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر صورت گرفت. ی
افته
ها نشان داد که بین پیش آزمون و پس آزمون سازگاری اجتماعی و اضطراب در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود داشت و همچنین بین میانگین پس آزمون و پیگیری در گروه آزمایش تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود نداشت و نتایج در دوره پیگیری حفظ شد. ب
راساس نتایج پژوهش میتوان گفت
برنامه آموزش شایستگی اجتماعی
روش مداخلهای مناسبی بر بهبود
سازگاری اجتماعی و اضطراب دانشآموزان
دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سازگاری اجتماعی، شایستگی اجتماعی، اضطراب، دانشآموزان دختر.
عنوان انگلیسی
The effectiveness of social competence group training program on social adjustment and anxiety of Female students with social anxiety disorder
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted to determine the effectiveness of the social competence group training program on the social adjustment and anxiety of Female students with social anxiety disorder. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group and a three-month follow-up. The statistical population includes all 10 to 12-year-old female students who were referred to the counseling and psychological services center for children with behavioral and learning disorders in Sanandaj City for counseling services in 2022. Using the sampling method, 30 people were available. They were selected and randomly assigned to the experimental and control groups (15 people in each group), and the experimental group underwent 16 sessions of 45 minutes under the social competence training program. The measurement tools in this research were the Social Adjustment Questionnaire (CSAS) (1993) and the Anxiety Questionnaire (SCAS) (1998). Statistical data analysis was done using the repeated measurement variance analysis method. The findings showed that there was a significant difference at the level of 0.001 between the pre-test and the post-test of social adjustment and anxiety in the two experimental and control groups, and Also, there was no significant difference between the post-test and follow-up averages in the experimental group at the 0.001 level, and the results were maintained in the follow-up period. Based on the results of the research, it can be said that the social competence training program is a suitable intervention method to improve the social adaptation and anxiety of Female students with social anxiety disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Social Adaptation, Social Competence, Anxiety, Female Students.
نویسندگان مقاله
مختار ویسانی | Mokhtar Weisani
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-11948-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات