این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۹، صفحات ۳۱-۴۰
عنوان فارسی
نقش میانجی سرمایه های روانشناختی در رابطه تحمل پریشانی با کمالگرایی مثبت و منفی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سرمایههای روانشناختی در رابطه بین تحمل پریشانی با کمال
گرایی مثبت و منفی در میان دانشجویان بود.
روش این پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری (4303نفر) را کلیه دانشجویان دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه
های تهران، الزهرا و علامه طباطبائی در سال 1401-1402 تشکیل دادند و از این جامعه 321 نفر به
روش نمونهگیری در دسترس و به شیوه آنلاین انتخاب شدند.
شرکتکنندگان پژوهش به مقیاس تحمل پریشانی سیمونز و گاهر
(2005)، پرسشنامه کمالگرایی مثبت و منفی تری-شورت
(1995) و پرسشنامه سرمایه
های روان
شناختی لوتانز
(2007) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
نتایج نشان داد که اثر مستقیم کمالگرایی منفی بر تحمل پریشانی و سرمایههای روان
شناختی معنادار بود ( 001/0
>
P). همچنین کمالگرایی مثبت اثر مستقیم معنادار بر سرمایه
های روان
شناختی داشت
(001/0
>
P) ولی اثر مستقیم کمال
گرایی مثبت بر تحمل پریشانی معنادار نبود (05/0
<
P). سرمایه
های روان
شناختی اثر مستقیم معناداری بر تحمل پریشانی (05/0
>
P) داشت
در نهایت اینکه سرمایه
های روان
شناختی در رابطه بین کمال
گرایی مثبت و منفی با تحمل پریشانی نقش میانجی داشت ( 05/0
>
P). بر این اساس سرمایه
های روان
شناختی رابطه بین تحمل پریشانی با کمال
گرایی مثبت و منفی را تحت تاثیر قرار می
دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحمل پریشانی، سرمایههای روانشناختی، کمالگرایی مثبت، کمالگرایی منفی.
عنوان انگلیسی
The mediating role of psychological capital in the relationship between distress tolerance with positive and negative perfectionism in Student of university
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study was to examine the mediating role of psychological capital in the relationship between positive and negative perfectionism with distress tolerance in students of the university.
The research method was correlational based on structural equation modeling. The statistical population (4303 people) consisted of all the students of the psychology and educational sciences faculties of Tehran, Al-Zahra, and Allameh universities in the academic year 2022-2023. 321 individuals were selected through convenience sampling and online.
The research participants answered the Simons & Gaher Distress Tolerance Scale (2005), Terry-Short Positive and Negative Perfectionism Questionnaires (1995), and Luthans Psychological Capital Questionnaires (2007). The data were analyzed by Pearson’s correlation and structural equation modeling. The finding indicated negative perfectionism had a direct and significant effect on distress tolerance and psychological capital (p < 0.001). Also, positive perfectionism had a direct and significant effect on psychological capital (p < 0.001). positive perfectionism did not have a direct and significant effect on distress tolerance (p > 0.05). Further psychological capital had a direct and significant effect on distress tolerance (p < 0.05). According to the findings, psychological capital plays a mediating role in the relationship between negative and positive psychological capital with distress tolerance (p < 0.001). So
psychological capital can affect the relationship between positive and negative perfectionism distress tolerance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Distress Tolerance, Psychological Capital, Positive Perfectionism, Negative Perfectionism.
نویسندگان مقاله
عباس جواهری محمدی | Abbas Javaheri Mohammadi
Assistant Professor, Department Of counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University Of Tehran, Tehran, Iran.
استادیار، گروه مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نفیسه یوسفی | Nafiseh Yousefi
Master's Student in School Counseling, Department of counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University Of Tehran, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
مرجان دبیری | Marjan Dabiri
Master's Student in School Counseling, Department of counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University Of Tehran, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-10964-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات