این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۹، صفحات ۵۱-۶۰
عنوان فارسی
نقش واسطهای مهارتهای تنظیم هیجانی در ارتباط بین مهارتهای اجتماعی با کارکردهای اجرایی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی
مهارتهای تنظیم هیجانی در رابطه بین مهارتهای اجتماعی با کارکردهای اجرایی دانشجویان
انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود.
جامعه آماری پژوهش
کلیه
دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، در نیمسال اول 1403-1402 بود
. به روش نمونهگیری در دسترس، نمونهای به تعداد 250 نفر انتخاب و
در مطالعه شرکت کردند
.
ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه کارکردهای اجرایی (
EFQ
، نجاتی، 1392)، پرسشنامه مهارت
های اجتماعی (
MESSY
، ماتسون و همکاران،
1983
)
و
پرسشنامه تنظیم هیجان (
ERQ
، گراس و جان، 2003) بود
ن
د.
دادهها با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری
تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج
تحلیل معادلات ساختاری
حاکی از برازش مناسب مدل بود.
یافتهها نشان داد که مهارتهای اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم
به صورت غیر مستقیم از طریق مهارت تنظیم هیجان (سرکوبی) توانستند
کارکردهای اجرایی
را پیش
بینی کنند
(
۰01/۰
p‹
).
این نتایج نشان می
دهد که
مهارتهای اجتماعی
با توجه به نقش مهم مهارت تنظیم هیجان (سرکوبی) میتوانند تبیین کننده
کارکردهای اجرایی
باشند و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامه
های ارتقا
کارکردهای اجرایی
ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارت اجتماعی، مهارت تنظیم هیجان، کارکردهای اجرایی.
عنوان انگلیسی
The mediating role of emotional regulation skills in the relationship between social skills with executive functions of students
چکیده انگلیسی مقاله
This research was conducted to investigate the mediating role of emotional regulation skills in the relationship between social skills with executive functions of students. The current research was a descriptive-correlation type of structural equation modeling.
The statistical population of the research was all students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of Azad University, South Tehran Branch, in the first semester of 2023-2024. Using the available sampling method, a sample of 250 people was selected and participated in the study. Research tools included a questionnaire of executive functions (
EFQ,
Nejati
, 2013
), a Social skills questionnaire (MESSY, Matson & et al, 1983), and an Emotion Regulation Questionnaire (ERQ, Gross & John, 2003). The data were analyzed using the structural equation analysis method. The results of the structural equation analysis indicated the appropriate fit of the model. The findings showed that social skills could predict executive functions both directly and indirectly through emotion regulation skills (suppression) (p < 0.001). These results show that social skills, considering the important role of emotion regulation skills (suppression), can explain executive functions, and it is necessary to pay attention to these factors in interaction with each other in programs to improve executive functions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Social Skills, Emotion Regulation Skills, Executive Functions.
نویسندگان مقاله
آرزو رنگچی تهرانی | Arezoo Rangchi Tehrani
M.A. in General Psychology, Department of Psychology, Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
علی اسماعیلی | Ali Esmaeili
Assistant Professor of motor behavior and sport psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
استادیار گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9877-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات